European Accessibility Act
Heb jij het al in de gaten? Op 28 juni 2025 treedt de European Accessibility Act (de Europese Toegankelijkheidswet, kortweg EAA) in werking. Deze nieuwe wet heeft grote impact op veel bedrijven. Zorg dan ook dat je goed op de hoogte bent van de EAA en de impact op jouw bedrijf. En dat je aan de slag gaat met een eerste inventarisatie en een plan van aanpak.
Nieuwe wet zodat iedereen zelfstandig kan deelnemen aan samenleving
Voor de meeste mensen is het redelijk eenvoudig om iets online te kopen, online een verzekering af te sluiten, een serie te streamen, van een e-reader te lezen of een kaartje te kopen voor het OV.
Maar in Nederland zijn er 4,5 miljoen mensen met een visuele, auditieve, motorische, cognitieve beperking of neurodivergentie. Dit is 1 op de 4 personen! En zij hebben regelmatig de hulp nodig van een ander om gebruik te maken van essentiële diensten en producten.
De richtlijnen uit de nieuwe European Accessibility Act moeten ervoor zorgen dat belangrijke producten en diensten voor iedereen toegankelijk en begrijpelijk zijn. Met als doel een samenleving waarin iedereen zoveel mogelijk zelfstandig kan zijn.
Wat is de EAA?
De European Accessibility Act (EAA, Europese Toegankelijkheidswet) treedt vanaf 28 juni 2025 in werking. Bedrijven worden verplicht om hun diensten zo in te richten, dat ze toegankelijk en bruikbaar zijn voor iedereen in Europa. De kwaliteit van de diensten zal voor álle consumenten verbeteren.
Als jouw dienst voldoet aan de toegankelijkheidsrichtlijnen, kan jouw omzetpotentieel stijgen en het imago van je bedrijf verbeteren. Dit zorgt voor terugkerende klanten en meer betrokken medewerkers.
De wet geldt voor heel Europa. In Nederland gaan toezichthouders toezien op de naleving van de wet.
Voor welke diensten geldt de EAA?
De EAA geldt voor 6 categorieën:
- E-handelsdiensten
- Diensten die toegang verlenen tot audiovisuele mediadiensten
- Bankdiensten
- Elektronische communicatiediensten
- E-readers
- Onderdelen van personenvervoer
Wat zijn de toegankelijkheidseisen?
Om te voldoen aan de EAA, moeten diensten die in de zes eerder genoemde categorieën vallen, zo ontworpen en geleverd worden dat ze maximaal bruikbaar zijn. Dit geldt ook voor sommige producten die nodig zijn om van de dienst gebruik te kunnen maken. Ze moeten voldoen aan gedetailleerde regels voor informatievoorziening, handleiding en instructie, gebruikersinterface en functioneel ontwerp, verpakking en ondersteunende dienstverlening.
Lees hier meer over wat de toegankelijkheideisen precies inhouden
Verder lezen?
Wat kun je nu doen?
-
Kennis- en inspiratiesessie
Regelmatig organiseren we een gratis kennis-en inspiratiesessie. Een online webinar waarin we je in 20 minuten bijpraten over de EAA en je al je vragen kunt stellen aan onze experts. Hou de website en LinkedIn in de gaten voor de eerst volgende datum!
-
Trainingen
Vind in ons uitgebreide trainingsaanbod de training die bij jou past!
-
Toegankelijkheid Audit
Met een onafhankelijke audit (onderzoek) krijg je duidelijkheid over de kwaliteit en toegankelijkheid van je fysieke of digitale omgeving. Een audit laat zien waar de problemen zich voordoen en welke problemen je eenvoudig kunt verhelpen.
-
Test het zelf
Op deze pagina vind je een aantal handige (gratis) tips & tools. Ervaar zelf hoe het is om met een beperking op een website iets te moeten vinden. Test of jouw website toegankelijk is. Test wat het leesniveau van jouw tekst is. En meer!
Wij werken onder andere samen met:
Contact
Ook jouw diensten voor iedereen toegankelijk?