Plan van aanpak implementatie European Accessibility Act

'Waar moeten we aan voldoen en hoe kunnen we zorgen dat we structureel voldoen?' 'Hoe zorg ik dat ik een plan van aanpak heb, dat voldoet aan eisen van de toezichthouder(s)?' Deze vragen stellen veel bedrijven die aan de wet willen voldoen en graag hun (digitale) dienstverlening toegankelijk willen maken voor iedereen.

De EAA eist toegankelijke dienstverlening en producten. Verschillende typen bedrijven hebben te maken met verschillende eisen. De EAA stelt, naast eisen aan digitale dienstverlening, ook eisen aan producten, informatie over een product, communicatie en de helpdesk/klantcontactcenter. Accessibility heeft kennis op het gebied van digitale toegankelijkheid, fysieke- en sociale toegankelijkheid en het uitvoeren van gebruikersonderzoek. Zo kan Accessibility over het gehele traject begeleiden en adviseren. Dat doen we al 25 jaar!

Accessibility begeleidt dan ook meerdere organisaties in verschillende sectoren bij de implementatie van EAA, zoals bank- en verzekeringen, e-commerce, media, telecom, vervoer & luchtvaart en energie. Daarnaast zijn we partner voor EAA van MKB Toegankelijk en VNO-NCW en staan we in contact met toezichthouders. 

Zó worden jouw diensten toegankelijk en voldoe je aan de EAA

Zorg dat jouw diensten vandaag én in de toekomst voldoen aan de eisen van de EAA. Voorkom dat bij veranderingen in je bedrijfsvoering de toegankelijkheid in gevaar komt. Accessibility helpt je met een gefaseerde aanpak waarbij je toegankelijkheid duurzaam borgt in jouw organisatie.

 

6 gekleurde blokken die de stappen van implementatie representeren. 1 ad hoc, 2 workshop EAA, 3 GAP-analyse, 4 Plan van Aanpak, 5 uitvoering, 6 Implementatie en borging
Fases implementatie EAA

6 gekleurde blokken representeren de fases van implementatie van de EAA:

1 ad hoc

2 workshop EAA

3 GAP-analyse

4 Plan van Aanpak

5 Uitvoering

6 Implementatie en borging

Fase 1: Inspiratie EAA workshop

In een EAA-workshop maken we de deelnemers bewust van het belang van toegankelijkheid. Om duidelijk te maken wat toegankelijkheid betekent voor een gebruiker met een beperking, demonstreert een blinde collega tijdens de presentatie hoe hij/zij het internet en apps gebruikt op een laptop en/of een mobiele telefoon. Daarbij maken we bij voorkeur gebruik van jouw websites en apps. Na de demonstratie leggen we uit wat de EAA inhoudt voor jullie organisatie.

Fase 2: Opstellen Gap-analyse: vereisten (wetgeving) versus huidige situatie  

In de gap-analyse stellen we samen vast welke eisen gelden voor jouw producten en diensten en in hoeverre er al voldaan wordt aan de eisen. Op basis van deze gap-analyse maken wij een concept plan van aanpak, met jou als opdrachtgever.

Fase 3: Plan van Aanpak opstellen met interne stakeholders

Het concept plan van aanpak wordt besproken met de stakeholders en samen bepalen we de doelen, het budget & resources en de scope. Zo komen we samen tot een definitief plan van aanpak.

Fase 4: Uitvoering Plan van Aanpak

Het plan van aanpak zal bestaan uit verschillende deelprojecten, onderstaand enkele voorbeelden:

  • Bewustwording van alle medewerkers van de organisatie
  • Inzicht op detailniveau van voldoen aan EAA
    • EAA/WCAG-onderzoek voor digitale elementen als website en app.
    • EAA-onderzoek voor niet digitale elementen als gebruiksinstructies, ticketautomaten en incheckbalies.
    • Gebruikersonderzoek met diverse mensen met een beperking
  • Ontwikkelen van kennis & vaardigheden door trainingen voor de verschillende rollen binnen de organisatie als product owners, productmanagement, inkoop, contentmakers, designers en developers, klantcontactcenters. Accessibility Academie heeft een breed en diep aanbod als open aanbod en in-company
  • Toegankelijkheidsverklaring opstellen en communicatie + meldingen met toezichthouder(s)

Fase 5: Implementatie & borging

In de implementatie en borgingsfase wordt ervoor gezorgd dat het projectteam en de medewerkers toegankelijkheid structureel implementeren binnen de bedrijfsprocessen met als doel om van project naar business as usual te gaan.

  • Inzet van software voor monitoring en verbeteren van toegankelijkheidsvoortgang
  • Implementatie van toegankelijkheid binnen processen als testen, inkoop, ontwerp & ontwikkeling, onboarding nieuwe medewerkers.
  • Borgingsmethodes binnen de processen
  • Compliance continue voorzien van juiste informatie
  • Maken van een kennisbank voor betrokken afdelingen
  • Keyplayers regelmatig betrekken, enthousiast maken en verantwoordelijkheid laten nemen

Accessibility bestaat in 2026 25 jaar, graag zetten we in elke fase onze expertise in om je te helpen bij de uitvoering zodat jouw bedrijf op koers blijft. Dit kan als programmamanager, projectmanager, adviseur, trainer of expert die hands on meehelpt.

Neem contact met ons op voor een gratis oriënterend gesprek

Van elkaar leren in de praktijk

De European Accessibility Act is voor veel organisaties nieuw, zelfs voor de toezichthouders, daarom werken we actief samen met bijvoorbeeld MKB toegankelijk en VNO-NCW en hebben we contacten met diverse toezichthouders. Daarnaast vinden we het belangrijk dat organisaties van elkaar leren, daarom leggen we contacten tussen organisaties en brengen we organisaties graag samen. Iedere organisatie is anders, maar we ervaren dat er veel generieke uitdagingen zijn.

Decoratief
EAA-sessie met de klanten ABN-AMRO, BOL, Vodafone Ziggo, ASR en NPO op bezoek bij NS.

Ook aan de slag?

Wil jij ook de eerste stappen zetten om te kunnen voldoen aan de European Accessibility Act? Wij denken graag met je mee! Neem contact op voor een gratis oriënterend gesprek

Ja, ik wil aan de slag!

Decoratief
EAA sessie met klanten bij Schiphol samen met Keolis, Stater, ONZ, Essent, Geldmaat, RTL en Luchthaven Schiphol.