Toezichthouders EAA

Lees op deze pagina alles over het toezicht op de naleving van de Europese Toegankelijkheidswet (EAA). Wie zijn de toezichthouders? Hoe kan er een melding worden gedaan?
Bedrijven die bepaalde digitale producten of diensten aanbieden moeten deze conform de European Accessibility Act toegankelijk maken, én de informatie over deze toegankelijkheid openbaar delen (bv. via hun website) én aantonen dat hun bedrijf erop is ingericht om er voor zorgen dat deze toegankelijkheid ook in de toekomst gewaarborgd blijft.
Nederland heeft de European Accessibility Act (EAA) naar nationale wetgeving omgezet via wijzigingen van een aantal bestaande wetten. Denk hierbij aan bijvoorbeeld de Warenwet, Wet op het Financiële toezicht en het Burgerlijk Wetboek. De bestaande toezichthouders van deze wetten zullen toezien op het naleven van de Europese Toegankelijkheidswet.
Toezichthouders hebben de mogelijkheid om sancties als een waarschuwing, boete of dwangsom op te leggen als een bedrijf de dienst, ondanks aanwijzingen, ontoegankelijk blijft aanbieden.
Toezicht op diensten
EAA dienst | Wet | Toezichthouder |
Bankdiensten voor consumenten | Wet Toezicht financiële markten | Autoriteit Financiële Markt |
e-handelsdiensten | Burgerlijk Wetboek; Wet handhaving Consumentenbescherming | Autoriteit Consument en Markt |
Elementen personenvervoer | Concessie openbaarvervoer | Inspectie leefomgeving en Transport |
Diensten die toegang verlenen tot audiovisuele mediadiensten | Wet Gelijke Behandeling ogv. handicap of chronische ziekte | Commissariaat van de Media |
Elektronische communicatiediensten | Telecommunicatiewet | Rijksdienst Digitale Infrastructuur |
Toezicht op producten
De Rijksdienst digitale Infrastructuur (RDI) is toezichthouder op de producten die genoemd worden in de EAA (denk bv. aan computers, e-readers. modems en betaalterminals) en alle andere producten die nodig zijn om één van de bovenstaande EAA-diensten te ontvangen (denk bv. aan authenticator om in te loggen bij je bank, geldautomaat, de zelfbedieningsterminal op Schiphol om de actuele reisinformatie te checken of het modem van je tv-provider).
Melding van ontoegankelijkheid
De toezichthouders zullen aanbieders van producten en diensten veelal niet actief controleren op toegankelijkheid, maar optreden na een melding.
Consumenten die problemen hebben met de toegankelijkheid van aangeboden diensten kunnen rechtstreeks een klacht indienen bij de aanbieder van de dienst. Aanbieders zijn verplicht om vervolgens zelf hun toezichthouder in kennis stellen als ze niet voldoen aan de toegankelijkheidseisen en dit zo snel mogelijk op te lossen.
Consumenten kunnen ook zelf een klacht indienen bij de desbetreffende toezichthouder. Als de klacht ontvankelijk wordt verklaard, zal de toezichthouder contact opnemen met de dienstverlener om nadere uitleg te krijgen en zo nodig afspraken (verbeterplan, deadline, etc.) met de dienstverlener te maken om te zorgen dat de ontoegankelijkheid wordt opgeheven.
Op de website van de Rijksoverheid staat een handig overzicht waar consumenten kunnen vinden bij wie ze een melding kunnen doen. Kijk op: Waar kan ik producten of diensten melden die niet toegankelijk zijn?
Handhaving
Lees in het artikel Zo houden toezichthouders toezicht op naleving EAA over hoe toezichthouders gaan handhaven. Zij zullen niet direct boetes gaan uitdelen, maar zorg ervoor dat je de wet kent en weet welke implicaties deze voor jouw bedrijf heeft. Publiceer ook een 'Toegankelijkheidsverklaring Diensten EAA' en start met het implementeren van de voorschriften en zorg ook dat je kunt aantonen. Lees ook dit artikel op de website van de NOS waar EAA expert Jan Jaap Slobbe aan heeft bijgedragen: Websites en automaten zijn vaak moeilijk met een beperking, ondanks nieuwe wet.
Meer informatie
Voldoet jouw dienst al aan de EAA? Wil je weten wat logische stappen zijn om nu te gaan zetten? Neem gerust vrijblijvend contact met ons op. We helpen je graag op weg!
Veel gestelde vragen
-
Is er een overgangstermijn?
Nee, de diensten moeten vanaf 28 juni 2025 voldoen aan de gestelde eisen.
-
Krijg ik een boete als mijn dienst niet voldoet aan de EAA?
De toezichthouders hebben de mogelijkheid om een boete op te leggen. Maar ze zullen altijd eerst in gesprek gaan en eventueel eerst andere maatregelen treffen. In het artikel Toezicht op toegankelijkheid: zo houden toezichthouders toezicht op naleving EAA geven we een korte samenvatting van hoe de diverse toezichthouders zullen optreden.
-
Hoe weet ik of ik voldoe aan de wet?
Doordat de wet pas zeer recent in kracht is, is er nog geen jurisprudentie over hoe je de wet moet interpreteren en wat exact nodig is om te voldoen. Wat je wel kunt doen is je kennis te vergoten over toegankelijkheid of advies in te winnen over jouw bedrijfsvoering, bij partijen als Accessibility.
Zie ook
Contact
Ook jouw diensten voor iedereen toegankelijk?