Dé voordelen van investeren in digitale toegankelijkheid

Kennis
een straat met grote groep mensen

Bedrijven gaan aan de slag met hun digitale toegankelijkheid. Dat betekent dat digitale producten en diensten steeds beter door daadwerkelijk iedereen kunnen worden gebruikt. Waarom ze investeren in de toegankelijkheid van hun website, -webshop, apps en andere digitale middelen? Daar zijn negen belangrijke voordelen voor te noemen.

Geheel in willekeurige volgorde staan de voordelen hieronder op een rij. Hoewel de volgorde en mate van belangrijkheid per bedrijf kan verschillen. Het zijn wél voordelen waar ieder bedrijf van profiteert, als ze met digitale toegankelijkheid aan de slag gaat.

Voordeel 1: vergroten van doelgroep voor meer bereik en afzetpotentieel

Je bereikt een veel grotere groep mensen als jouw digitale producten te gebruiken zijn door iedereen. Oftewel toegankelijk zijn voor iedereen. Denk hierbij aan mensen met een visuele, auditieve, motorische of cognitieve beperking. Maar ook aan senioren die steeds meer digitaal actief (moeten) worden. Als jouw digitale middelen voor al deze groepen toegankelijk zijn, dan wordt je potentiële doelgroep groter, je bereikt meer gebruikers én je vergroot het afzetpotentieel.

Voordeel 2: verbetering van reputatie en imago

Maatschappelijke betrokkenheid hebben steeds meer bedrijven hoog in het vaandel. Ook werknemers en leveranciers van die bedrijven houden hier rekening mee bij hun keuze voor een bedrijf als werkgever of opdrachtgever. Met toegankelijke producten en diensten laten bedrijven zien dat ze betrokken en inclusief zijn. Deze maatschappelijke betrokkenheid draagt bij aan een goede reputatie van je bedrijf en bevordert een positief (merk)imago.

Voordeel 3: betere gebruikerservaring

Het is de ervaring die telt! Bij een goede ervaring komen bezoekers terug, creëer je loyale klanten en ontvang je positieve reviews. Daarom is een investering in een goede gebruikerservaring voor alle type gebruikers - of een verbetering van die ervaringen - noodzakelijk. Investeer je in toegankelijkheid dan verbeter je veelal ook gelijk de gebruikerservaring. Want een goed ontworpen en toegankelijk product is veelal intuïtiever en gemakkelijker te gebruiken.

Voordeel 4: lagere ondersteuningskosten

Wil je gebruikersproblemen en frustraties bij jouw (toekomstige) klanten voorkomen? Toegankelijke producten voorkomen deze problemen, dankzij het sterk intuïtieve gebruik. Het leidt tot minder ondersteuningsvragen. Die hoeft je – per mail, telefoon of chat – niet meer op te vangen en daarmee verlaag je (personele) ondersteuningskosten.

Voordeel 5: positief effect op Search Engine Optimalisatie (SEO)

Als je toegankelijkheid goed toepast in de structuur van je digitale producten, dan creëer je voordelen voor je bedrijf op het gebied van vindbaarheid en zichtbaarheid. Zo kun je bijvoorbeeld interventies doen op de toegankelijkheid als je een beschrijvende tekst bij afbeeldingen toevoegt of als je een duidelijke koppenstructuur aanbrengt op je webpagina’s. Op deze manier verbeter je de zoekmachineoptimalisatie (SEO) van je digitale producten. Hierdoor is jouw digitale informatie beter vindbaar via zoekmachines. Door een website toegankelijk te ontwikkelen kan Google deze namelijk veel beter vinden, begrijpen en indexeren. En hoe beter de zoekmachine begrijpt welke informatie er op een website staat, hoe hoger deze verschijnt in de (relevante) zoekresultaten van jouw doelgroepen.

Voordeel 6: loyaliteit van klanten

Goede reviews zijn erg belangrijk voor bedrijven. Het stimuleert de verkoop én zorgt voor loyale klanten. In community’s, via reviews op websites en op forums informeren mensen elkaar over hun ervaringen. Zeker voor mensen met een beperking zijn ervaringen van anderen van groot belang. Deze groepen houden elkaar goed op de hoogte. Als mensen met beperkingen positieve ervaringen hebben met jouw producten worden ze vaak loyale klanten en levert het positieve recensies op. Digitale toegankelijkheid van producten en diensten draagt bij aan hun waardering. Positieve ervaringen zijn goede mond-tot-mond reclame voor jouw bedrijf binnen een zeer loyale groep (potentiële) klanten.

Voordeel 7: aansluiten op nieuwe technologieën

Toegankelijke producten zijn vaak beter voorbereid op opkomende technologieën en apparaten, zoals spraakgestuurde interfaces, wearables en meer. Dit komt omdat een verbeterde toegankelijkheid de ontwikkelaar dwingt om op een meer gestructureerde, modulaire en gebruikersgerichte manier te werken. Dat is gunstig voor het voorbereiden van producten die onderhevig zijn aan veranderingen als gevolg van een voortdurend evoluerende technologische ontwikkelingen.

Voordeel 8: wettelijke naleving voorkomt juridische problemen

Omdat het zo belangrijk is, is er wet- en regelgeving ontwikkeld die vereist dat digitale producten toegankelijk zijn voor iedereen. En in het bijzonder mensen met beperkingen. In Nederland wordt deze wetgeving voor overheden al gehandhaafd. Voor de commerciële bedrijven is wetgeving vanaf juni 2025 een feit. Dat moment komt met rasse schreden dichterbij. Door aan deze eisen te voldoen, voorkom je juridische problemen en onnodige boetes.

Voordeel 9: inclusieve bedrijfscultuur

Tot slot, focus op de toegankelijkheid van je producten kan de interne bedrijfscultuur beïnvloeden. Het bevordert diversiteit en inclusiviteit. En dat heeft een positief effect op de motivatie van jouw medewerkers en teams.

Digitale toegankelijkheid telt voor iedereen

Het implementeren van digitale toegankelijkheid heeft niet alleen voordelen voor mensen met een of meer beperkingen. Het kan ook aanzienlijke voordelen opleveren voor bedrijven, variërend van een hogere klanttevredenheid en een betere reputatie tot een vergroting van zakelijk succes.

De negen voordelen laten het duidelijk zien: digitale toegankelijkheid telt voor iedereen!

Contact

Portret Jan Jaap Slobbe

Ook jouw digitale communicatie voor iedereen toegankelijk?

Jan Jaap Slobbe

CAPTCHA
2 + 1 =
Los de rekensom op en geef de oplossing aan met cijfers. Bijvoorbeeld voor 'twee plus vier=?' geef je een '6' op. Let op: je moet de rekensom twee keer invullen. Je krijgt een foutmelding na de eerste rekensom, ook als je die correct hebt ingevuld. Dus vul de rekensom twee keer in om het formulier naar ons te kunnen versturen.
Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.
Privacy policy
Accessibility.nl respecteert de privacy van alle gebruikers van haar site en draagt er zorg voor dat de persoonlijke informatie die u ons verschaft vertrouwelijk wordt behandeld. Wij zullen deze gegevens uitsluitend gebruiken met uw toestemming. Accessibility.nl zal uw persoonlijke gegevens niet aan derden verkopen. Voor meer informatie zie ons volledig beleid.