Toegankelijkheidseisen EAA voor diensten en producten
De European Accessibility Act zorgt voor toegankelijke en begrijpelijke diensten. Waardoor miljoenen mensen in Nederland er zelfstandig gebruik van kunnen maken. De toegankelijkheidsvoorschriften gaan over: websites, uitleg over jouw dienst, ondersteunende diensten, toegankelijkheidsverklaring en procedures. Lees hieronder alles hierover.
⇒ Website
Jouw website moet toegankelijk zijn. Dat betekent dat de site waarneembaar, bedienbaar, begrijpelijk en robuust is. Lees hier meer over de WCAG-richtlijnen die je moet volgen om je website aan de eisen te laten voldoen.
⇒ De uitleg over jouw dienst
Je moet uitleggen hoe jouw dienst werkt, bijvoorbeeld 'Hoe sluit ik een hypotheek af' en hoe die samenwerkt met bijbehorende producten. Dat doe je bijvoorbeeld in een handleiding of instructie (die ook toegankelijk moet zijn). Je geeft ook informatie over de toegankelijkheidskenmerken van je dienst en met welke hulpapparaten het werkt. Dat moet op deze manier:
- Bied de informatie via minimaal twee manieren (zintuigen) aan. Bijvoorbeeld via tekst en geluid.
- Zorg dat de informatie ook beschikbaar is in tekstformaat (bijv. HTML), zodat hulpsoftware de tekst kan voorlezen en dat lezers bijvoorbeeld zelf de grootte van het lettertype kunnen aanpassen.
- Zorg dat de informatie voor alle gebruikers waarneembaar is. Bij een filmpje voeg je bijv. ondertiteling toe voor slechthorenden en een beschrijvende voice-over (audiodescriptie) voor slechtzienden.
- Bied een alternatief voor informatie die alleen te zien of te beluisteren is. Bijv. een beschrijvende tekst tonen bij afbeeldingen of grafieken.
- Presenteer de informatie op een begrijpelijke manier. Zorg bijvoorbeeld voor een logische volgorde (zie ook WCAG 3.2.3 & 3.2.4)
- Zorg voor voldoende contrast en een lettertype in geschikte grootte.
- Zorg voor aanpasbare letter-, regel- en alinea-afstand.
⇒ Ondersteunende diensten
Ook jouw ondersteunende diensten, zoals helpdesk en callcenter, moeten voor iedereen toegankelijk zijn. En de mensen van de helpdesk of het callcenter moeten weten welke alternatieve manieren er zijn, bijvoorbeeld hulpapparaten, voor iemand met een beperking.
- Bied minimaal twee manieren aan om contact te hebben met jouw bedrijf. Iemand die doof is, kan niet bellen, en moet dus bijvoorbeeld kunnen mailen. Maar mailen kan juist weer lastig zijn voor iemand met een verstandelijke beperking.
- Train je medewerkers zodat ze informatie en advies kunnen geven over het gebruik van de toegankelijke diensten.
⇒ Toegankelijkheidsverklaring
Je moet een toegankelijkheidsverklaring maken en op een toegankelijke manier publiceren, bijv. in de algemene voorwaarden
- Beschrijf je dienst en hoe de dienst werkt.
- Beschrijf de manier waarop je aan de toegankelijkheidsrichtlijnen voldoet.
- Beschrijf hoe je er in je organisatie voor zorgt dat jouw dienst toegankelijk blijft.
⇒ Procedures
Je moet procedures opstellen die garanderen dat jouw dienstverlening in overeenstemming blijft met de toegankelijkheidsvoorschriften
Als je dienst niet toegankelijk is: neem direct maatregelen om dit te herstellen, én meldt dit direct bij jouw toezichthouder.
Eisen aan producten
Om te voldoen aan de European Accessibility Act (EAA), moeten niet alleen de diensten die genoemd worden in zes categorieën voldoen aan toegankelijkheidseisen, maar ook de producten die nodig zijn om van deze diensten gebruik te maken. Deze producten moeten zo ontworpen en geleverd worden dat ze bruikbaar zijn, dus ook door mensen met een beperking.
Dit betekent concreet:
- De gebruikersinterface moet aan bepaalde eisen voldoen.
- Het product moet specifieke functionaliteiten bevatten zodat het ook daadwerkelijk door iedereen gebruikt kan worden.
De informatie op het product (etiketten, instructies en waarschuwingen ), verpakking en handleiding moet voldoen aan gedetailleerde voorschriften, zodat die informatie door iedere gebruiker kan worden gelezen en kan worden begrepen.
Lees de volledige wettekst op de website van de Europese Unie
Over welke producten gaat het?
- Computerapparatuur (en bijbehorende besturingssoftware): alleen voor consumenten.
- Betaalterminals (waaronder pinapparaten en terminals waarbij je zowel je product kiest als betaalt, bv. zoals bij een pompstation).
- Producten die je nodig hebt om diensten te leveren die onder deze richtlijn vallen. Dan moet je denken aan:
- zelfbedieningsterminals als geld-, ticket- en incheckautomaten;
- modems, smartphones, settopboxen en hun toebehoren
- e-readers
Deze regels gelden zowel voor de fabrikanten en leveranciers van deze producten als voor de bedrijven en organisaties die deze producten gebruiken om hun diensten te leveren. Bijvoorbeeld: als je voor jouw betaaldienst bij een bank een authenticator nodig hebt om te kunnen inloggen, dat moet deze authenticator ook voldoen aan de eisen van de EAA.
Producenten mogen deze producten na 28 juni 2025 alleen nog op de markt brengen als ze voldoen aan de eisen van de EAA.
Overgangsmaatregel
Voor bedrijven en organisaties die deze producten gebruiken om diensten te leveren aan consumenten die onder de EAA-regelgeving vallen gelden een paar overgangsmaatregelen:
- Als je het product al vóór 28 juni 2025 in gebruik had, dan mag je die gebruiken tot uiterlijk 28 juni 2030
Uitzondering hierop zijn zelfbedieningsterminals. Als je vóór 28 juni 2025 al een betaalterminal in gebruik hebt, dan mag je die blijven gebruiken tot het einde van de levensduur (maximaal 20 jaar).
Meer informatie
Voldoet jouw dienst al aan de EAA? Wil je weten wat logische stappen zijn om nu te gaan zetten? Neem gerust vrijblijvend contact met ons op. We helpen je graag op weg!
Zie ook
Contact
Ook jouw diensten voor iedereen toegankelijk?