Niet toegankelijk? Laat het weten!

vrouw met megafoon

Laat van je horen! Merk je dat een website, app of digitale dienst niet goed toegankelijk is? Jouw ervaring telt! Sinds 28 juni 2025 zijn organisaties verplicht om jouw feedback over de toegankelijkheid van hun dienst serieus te nemen. Dankzij de Europese Toegankelijkheidswet (European Accessibility Act, EAA) kun jij nu écht het verschil maken. Meld wat nog niet goed toegankelijk is – en help mee om digitale diensten voor iedereen toegankelijk te maken. 

Hieronder ontdek je wanneer en waar je een melding kan doen. Je leest ook wat een organisatie met jouw melding moet doen.

Wanneer kan ik een melding doen? 

De Europese Toegankelijkheidswet verplicht bedrijven om hun digitale producten en diensten toegankelijk te maken. Dit betekent dat ze bruikbaar en begrijpelijk moeten zijn voor iedereen. Bedrijven moeten letten op de volgende punten: 
 

  • Website en app: moet volledig te gebruiken en te begrijpen zijn.
  • Uitleg: duidelijke informatie over hoe de dienst werkt.
  • Ondersteunde diensten: helpdesk en callcenter moeten voor iedereen bereikbaar zijn, via minstens 2 contactmogelijkheden. Medewerkers moeten weten hoe mensen met een beperking gebruik maken van een website of app en hier ondersteuning bij kunnen bieden.
  • Toegankelijkheidsverklaring:  op de website moet een verklaring staan over  hoe het bedrijf aan de regels voldoet. En wat het bedrijf eraan gaat doen als onderdelen nog niet toegankelijk zijn
  • Producten: ook producten die nodig zijn om een dienst te gebruiken, moeten toegankelijk zijn. Het product moet door iedereen gebruikt kunnen worden. En de informatie die bij het product hoort, bijvoorbeeld handleiding, etiket, instructies, waarschuwingen, en verpakking moet door iedereen kunnen worden gelezen en begrepen. Voor producten geldt wel dat bedrijven pas na jaren moeten voldoen aan de eisen.
     

Word hier niet aan voldaan? Dan kun je een melding doen!
Let wel op. Als je geen gebruik kan maken van een app die hoort bij een niet actieve dienst dan valt deze buiten de wet. Dit kan het geval zijn bij bepaalde verzekeringen of hypotheken. Het bedrijf levert de dienst niet meer sinds 28 juni en dus hoeven ze geen aanpassingen meer te doen. De wet gaat dus niet in met terugwerkende kracht.
 

Wat valt er onder de Europese Toegankelijkheidswet?

Niet alle bedrijven hoeven te voldoen aan de Europese toegankelijkheidswet. Op de website van Accessibility vind je een compleet overzicht. Hieronder noemen we de belangrijkste diensten die onder de wet vallen. Bedrijven die deze diensten aanbieden aan consumenten, moeten voldoen aan de wetgeving. 
-    Webwinkels
-    Banken en verzekeraars
-    Financiële dienstverleners bijvoorbeeld voor afsluiten van een lening
-    Bedrijven waar je online een abonnement kunt afsluiten
-    Streamingdiensten en telecommunicatie bedrijven
-    Reisinformatie dienstverleners

Hoe maak je een melding? 

Als je een toegankelijkheidsprobleem ervaart dan kan je een melding doen. Hiermee help je niet alleen jezelf, maar ook anderen die tegen dezelfde barrière aanlopen. Maak gebruik van je recht als consument om bedrijven aan te spreken op hun verantwoordelijkheid. 
 

Stap 1: Melden bij het bedrijf

Veel bedrijven hebben sinds de invoering van de wet op de website een pagina over toegankelijkheid. Op deze pagina kun je lezen waar je met je melding terecht kunt. Ontbreken die gegevens, neem dan contact op via de klantenservice of contactformulier. Geef duidelijk aan over welk product of dienst je een klacht hebt. Vertel wat er niet werkt en waarom dat een probleem is.

Stap 2: Melden bij de toezichthouder

Reageert het bedrijf niet of lossen zij het probleem niet op? Dan kun je terecht bij een toezichthouder. Op Keuzehulp melden bij toezichthouder van de Rijksoverheid kun je bepalen bij welke toezichthouder je moet zijn. Of bel het algemene nummer van de overheid: 1400.


Toezichthouder per sector: 

-    Webwinkels en telecom: Meldpunt Autoriteit Consument en Markt
-    Financiële diensten: Meldpunt Autoriteit Financiële Markten
-    Audiovisuele media en e-books: Meldpunt Commissariaat van de Media
-    OV-kaartautomaten en ticketautomaten: Meldpunt Inspectie Leefomgeving en Transport
-    Digitale apparaten (smartphones, e-readers, betaalautomaten): Meldpunt Rijksinspectie Digitale Infrastructuur
-    Noodcommunicatie (112): Meldpunt Inspectie Justitie en Veiligheid
 

Ik heb een melding gedaan. En dan? 
 

Het bedrijf:

-    Moet jouw melding beoordelen en reageren.
-    Moet het probleem oplossen als je gelijk hebt.
-    Moet jouw melding doorgeven aan de toezichthouder, en daarbij ook vertellen wat ze eraan gaan doen.
Tip: Bewaar je communicatie. Reageert het bedrijf niet? Meld het dan alsnog bij de toezichthouder.
 

De toezichthouder:

-    Beoordeelt of het bedrijf in overtreding is.
-    Kan het bedrijf aansporen tot verbetering.
-    Kan in ernstige gevallen boetes opleggen.
 

Je krijgt meestal een bevestiging van je melding. De afhandeling kan even duren, afhankelijk van de situatie.
 

Melden helpt! 

Ervaar je dat iets niet werkt? Meld het. Zo maak je digitale diensten en producten toegankelijk – voor jezelf én voor anderen.

 

Contact

Ook jouw diensten voor iedereen toegankelijk?

Neem gerust contact met ons op als je vragen hebt!

Anouk Butterlin