5 tips om jouw gebouw en openbare ruimte toegankelijk te maken

Nieuws
Een persoon in een rolstoel beweegt zich door een gebouw.

Miljoenen mensen ervaren dagelijks problemen met de toegankelijkheid van openbare ruimtes, gebouwen of vervoer. Hierdoor zijn simpele dingen zoals boodschappen doen, de bus nemen of een paspoort regelen ineens obstakels. Fysieke toegankelijkheid is belangrijk voor iedereen met een beperking én voor ieder bedrijf dat producten, diensten of voorzieningen aanbiedt. Je wilt tenslotte dat iedereen uit jouw doelgroep toegang heeft tot jouw product, dienst of voorziening. Hoe kun je jouw gebouw of omgeving veranderen? We delen graag onze kennis en ervaring met je, zodat je weet waar je op moet letten en wat je kunt verbeteren.

Als expert in toegankelijkheid begeleiden we dagelijks bedrijven, instellingen en vrijetijdslocaties. We verrichten (gebruikers)onderzoek en adviseren ze over de fysieke toegankelijkheid van hun gebouw en omgeving. Bij veel locaties zien we vaak dezelfde aandachtspunten terugkomen. Met deze vijf tips kun je de toegankelijkheid van jouw gebouw en openbare ruimte verbeteren. 

1. Breid informatie op jouw website uit 

Mensen met een fysieke beperking bereiden zich goed voor als ze op pad gaan. Zeker als ze naar een locatie gaan waar ze nog niet eerder zijn geweest. Zo is het bijvoorbeeld fijn om vooraf al te weten of een gebouw toegankelijk is voor iemand in een rolstoel. Of is er een aangepast toilet aanwezig. Niets is zo vervelend dan er pas op de plaats van bestemming achter te komen wat wel en niet toegankelijk is voor iemand met een beperking. Daarom is het prettig als de fysieke toegankelijkheid van een gebouw of omgeving ook digitaal vindbaar is. 

Veel locaties waar we komen kunnen hun digitale communicatie met klanten en bezoekers op dit vlak nog verbeteren. Een duidelijke omschrijving op de website is natuurlijk zo gemaakt. Naast het benoemen van een aangepast toilet en de rolstoeltoegankelijkheid kun je ook denken aan informatie over de route naar het gebouw, de bereikbaarheid van de locatie, de aanwezigheid van een gastvrouw/-heer en een verwijzing naar digitale plattegronden. Noem vooral ook de delen van het gebouw die niet toegankelijk zijn. Al deze informatie bepaalt of een bezoeker met een beperking ervoor kiest om jouw gebouw of locatie te bezoeken en hoe diegene dat gaat doen. 

Bij digitale toegankelijkheid kun je trouwens ook nog denken aan de toegankelijkheid van jouw website; voldoet die aan de WCAG richtlijnen

2. Controleer de Google GeoTag 

Een goed en veelal noodzakelijk hulpmiddel voor mensen met een visuele beperking is (gesproken) navigatie. Dit helpt hen de route te bepalen en af te leggen. Google maps is een veel gebruikte applicatie. We zien echter dat de informatie over de locatie van bedrijven en instellingen vaak niet helemaal klopt. Regelmatig staat de GeoTag in het midden van de locatie, of bij de diensteningang. Dan is het vinden van de hoofdingang voor visueel beperkte bezoekers lastig. Ze zijn grotendeels afhankelijk van de audio input van Google. Een belangrijk aandachtspunt is dat de locatie waarvan Google denkt dat het de ingang is ook écht de (hoofd)ingang is.  

3. Pas de intensiteit van verlichting aan  

Mensen op leeftijd en bezoekers met een visuele beperking zijn geholpen als het verlichtingsniveau op de juiste intensiteit is ingesteld. Hiervoor zijn richtlijnen beschikbaar, die aangeven of een geldend of hoger verlichtingsniveau nodig is om goed te kunnen waarnemen. Onze ervaring is dat het lichtniveau in gebouwen vaak ver onder deze richtlijnen is ingesteld. 

Een verlichtingsonderzoek met bijbehorende ontwerpen voor een lichtplan helpen jou om inzicht te krijgen in de verbeteringen op het gebied van verlichting. Maar je kunt nu zelf ook al met een aantal zaken rekening houden, namelijk:   

  • Lichthinder kun je vermijden.  
    Naast het juiste lichtniveau in het gebouw kun je er voor zorgen dat er nergens lichtbronnen zijn waar iemand direct in kan kijken. Lichthinder komt vaak voor bij spots en onvoldoende afgeschermde armaturen. De spots kun je vaak zodanig draaien dat er minder of geen verblinding ontstaat. 

  • Zorg voor egale verlichting. 
    Het is ook belangrijk om egale verlichting te realiseren. Dat betekent dat de overgangen tussen donker en licht niet te groot zijn in dezelfde ruimte of tussen twee ruimtes. 

4. Check de details in een aangepast toilet 

Hoewel er duidelijke eisen en richtlijnen zijn voor aangepaste toiletten, komen wij regelmatig zaken tegen die aandacht nodig hebben. Het zijn onvolkomenheden die een toiletbezoek niet direct onmogelijk maken, daarentegen zijn ze wel lastig voor iemand met een beperking. Check bijvoorbeeld de volgende details in de aangepaste toiletruimte:   

  • Hygiëneprullenbakjes met een pedaalemmerbediening zijn niet handig als je in een rolstoel zit.  

  • Toiletrolhouders die aan de muur geplaatst zijn moeten niet door de armsteunen geblokkeerd worden voor bezoekers in een rolstoel. 

  • Spiegels die te hoog hangen zijn niet bereikbaar voor een rolstoelgebruiker. 

  • Kranen zonder lange hendel zijn niet goed te bedienen vanuit een rolstoel.  

  • Als een beugel aan de binnenkant van de toiletdeur ontbreekt, dan kan een rolstoelgebruiker de deur lastig dichttrekken. 

5. Maak je collega’s sociaal sterker   

Samen met een groep gebruikers, met een visuele en fysieke beperking, bezoeken we regelmatig locaties. Gebruikersonderzoek levert de bedrijven waarvoor we een toegankelijkheidsonderzoek doen namelijk veel waardevolle informatie op. Zeker op het gebied van sociale toegankelijkheid is deze vorm van onderzoek heel praktisch en succesvol. Het geeft inzicht in hoe bedrijven hun bezoekers met een beperking op de juiste manier kunnen ondersteunen. 

Vaak weet men niet precies wat je zelf het beste wel of niet kunt doen wanneer een bezoeker in een rolstoel of met een geleidehond binnenkomt. Of welke verwijzingen je kunt gebruiken om informatie te geven. Bijvoorbeeld: de term mindervalideparkeerplaats, terwijl aangepaste parkeerplaats veel inclusiever is.  

Training, advies of contact 

Trainingen op het gebied van bewustwording, inclusief taalgebruik en zelf ervaren wat het is om je eigen locatie met een beperking te bezoeken zijn waardevol om de werknemer zich bewuster te maken hoe het bezoek wordt ervaren. 

Wil je ook een toegankelijkheidsonderzoek op je locatie? Neem dan contact op met Yvonne Vrijhof of Guus Janssen, adviseurs van Accessibility, via telefoonnummer +31 30 239 82 70 of per e-mail: info@accessibility.nl.

Contact

Afbeelding van Yvonnen Vrijhof

Ook aan de slag met fysieke toegankelijkheid binnen jouw organisatie?

Yvonne Vrijhof

CAPTCHA
9 + 5 =
Los de rekensom op en geef de oplossing aan met cijfers. Bijvoorbeeld voor 'twee plus vier=?' geef je een '6' op. Let op: je moet de rekensom twee keer invullen. Je krijgt een foutmelding na de eerste rekensom, ook als je die correct hebt ingevuld. Dus vul de rekensom twee keer in om het formulier naar ons te kunnen versturen.
Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.
Privacy policy
Accessibility.nl respecteert de privacy van alle gebruikers van haar site en draagt er zorg voor dat de persoonlijke informatie die u ons verschaft vertrouwelijk wordt behandeld. Wij zullen deze gegevens uitsluitend gebruiken met uw toestemming. Accessibility.nl zal uw persoonlijke gegevens niet aan derden verkopen. Voor meer informatie zie ons volledig beleid.