Nieuw: gratis prototype ‘een webshop voor iedereen’

Nieuws
De afbeelding is een screenshot van een webshop waar apparaten worden verkocht. Je ziet plaatjes van wasmachines, een koelkast, vriezer, vaatwasser, telefoons, computerscherm, laptop en waterkoker.

Uit eigen onderzoek is gebleken dat bouwers van webshops met eenvoudige ingrepen hun webshops veel gebruiksvriendelijker kunnen maken voor oudere gebruikers en daarmee voor iedereen. Door oudere gebruikers te observeren tijdens het online winkelen, ontdekten onderzoekers van Accessibility op welke momenten in het aankoopproces senioren afhaken. Deze informatie heeft Accessibility vervolgens gebruikt om het prototype ‘een webshop voor iedereen’ te ontwikkelen, waarmee ondernemers en webshopbouwers hun voordeel kunnen doen.

Verwarring 

Doordat navigatiebuttons, teksten en vormgeving in webshops niet altijd eenduidig uit te leggen zijn, raken oudere gebruikers in verwarring. De onderzoekers zagen dat deelnemers regelmatig ‘de weg kwijtraakten’ in de webshop op het moment dat ze bijvoorbeeld doorgeklikt hadden om meer informatie van een product te bekijken. Met grote regelmaat kon een deelnemer de wijze om terug te kunnen naar het overzicht niet traceren. 

Soms lijken iconen of termen heel vanzelfsprekend, maar blijken ze toch voor verwarring te zorgen. Ook het gebruik van Engelse termen of moeilijke Nederlandse woorden zorgt regelmatig voor onduidelijkheid. Wanneer er tijdens het aankoopproces ook andere producten worden getoond, bijvoorbeeld alternatieven, raken de gebruikers afgeleid of gaan twijfelen aan hun eerste keuze. Met regelmaat strandt dan de zoektocht.

Prototype

Het prototype ‘een webshop voor iedereen’ is een website van een fictieve elektronica-webshop. Onderzoeker Anouk Butterlin: “In deze webshop leggen we uit waarom we voor bepaalde vormgeving, woorden of iconen hebben gekozen. We geven tientallen tips hoe webbouwers met eenvoudige ingrepen hun webshop veel gebruikersvriendelijker en toegankelijker kunnen maken.”

“Drie vliegen in één klap”

"Fijn dat zoveel ANBO-PCOB-leden hebben meegedaan aan het onderzoek van Accessibility. Mede dankzij hun inbreng kunnen webwinkels nu nog toegankelijker worden gemaakt”, vertelt Anneke Sipkens, directeur-bestuurder van ANBO-PCOB. “Het is goed dat Accessibility een prototype heeft gemaakt. Hiermee hebben eigenaren van webwinkels een mooi instrument in handen om hun winkels nog beter en breder toegankelijk te maken. Daarmee slaan ze niet twee, maar drie vliegen in één klap, want een gebruiksvriendelijke en toegankelijke webshop is vanaf juni 2025 verplicht." 

Europese regelgeving 2025

Een gebruiksvriendelijke en toegankelijke webshop is niet alleen voor de oudere gebruiker belangrijk, het wordt ook een verplichting. Vanaf juni2025 zijn webshop wettelijk verplicht om digitaal toegankelijk te zijn, want dan is de European Accessibility Act, de Europese Toegankelijkheidswet formeel van kracht

De onderzoeken en de ontwikkeling van het prototype zijn uitgevoerd door Accessibility, onderdeel van Bartiméus, en mede mogelijk gemaakt door het Bartiméus Fonds.   

Meer informatie over het onderzoek en het prototype vind je op de pagina Senioren en Webshops.

 

Contact

Portret Anouk Butterlin

Ook jouw digitale communicatie voor iedereen toegankelijk?

Anouk Butterlin

Statusbericht

Helaas is ons contactformulier tijdelijk niet te gebruiken. We zijn wel te bereiken via info@accessibility.nl en 030 - 239 82 70.