Onderzoek 'Senioren en Webshops'

Case​

In het onderzoek Senioren en Webshops, dat van mei 2022 tot juli 2023 is uitgevoerd, is gekeken naar het gebruik van webshops door de oudere doelgroep. Hiermee wordt de groep mensen van 65 jaar en ouder bedoeld. In dit onderzoek ligt de focus op wat de oudere onlinegebruiker qua design en gebruik van de webwinkel kan helpen het online winkelen toegankelijker en makkelijker te maken.   

Het onderzoek bestond uit twee delen: een online enquête onder de leden van de Ouderenbond ANBO, partner in het onderzoek, en gebruikersonderzoeken, waarbij oudere deelnemers werden geobserveerd tijdens het doen van aankopen in diverse webshops.  

Belangrijke cijfers

Nederlanders zijn 65 jaar of ouder
3,6 miljoen
vulden de online enquête over 'online shoppen' in
3.000 mensen
van de senioren krijgt te maken met ouderdoms- vergeetachtigheid
40%
van de senioren heeft weinig tot geen ervaring met online shoppen
20%

Doel

Het doel van dit onderzoek was om te kijken naar hoe webshops toegankelijker en gebruiksvriendelijker kunnen worden voor de oudere doelgroep. Dit is belangrijk, want de groep 65-plussers groeit én het is de snelst groeiende groep online shoppers. Het ouder worden kan specifieke beperkingen met zich meebrengen.  Bijvoorbeeld slechter wordend zicht, het geheugen dat minder goed werkt of het strammer worden van de gewrichten, waardoor bijvoorbeeld het bedienen van een touchscreen een grotere uitdaging wordt. Tegelijkertijd wordt de samenleving steeds digitaler en zullen ouderen dus ook steeds meer zaken digitaal moeten regelen. Dan is het belangrijk als websites en apps toegankelijk en gebruiksvriendelijk zijn.  

Behalve het maatschappelijke kader speelt ook de Europese wetgeving een rol. Vanaf juni 2025 zijn webshops wettelijke verplicht om digitaal toegankelijk te zijn, want dan is de European Accessibility Act, de Europese toegankelijkheidswet, formeel van kracht.

 

Het onderzoek

Het onderzoek werd uitgevoerd door Stichting Accessibility in samenwerking met de Ouderenbond ANBO. Het eerste deel van het onderzoek bestond uit een online enquête waar meer dan 3.000 ouderen aan deelnamen. Uit deze enquête bleek dat bijna 80 procent van de ouderen aangeeft weleens aankopen te doen bij webwinkels. De vragen richtten zich op de ervaringen en uitdagingen van ouderen bij het online winkelen.  

Het tweede deel van het onderzoek omvatte gebruikersonderzoeken (usability testing) waarbij ouderen eerst werden geinterviewd over online winkelen en vervolgens werden geobserveerd tijdens het winkelen in webshops.

Uitgebreide resultaten van beide onderzoeken staan op de pagina 'Resultaten onderzoek senioren en webshops'

Anneke Sipkens, directeur ANBO:

"Digitalisering biedt veel voordelen voor ouderen. Ook online shoppen kan een mooie optie zijn, bijvoorbeeld voor ouderen die minder mobiel zijn. Maar het is dan wel van groot belang dat de webshops gebruikersvriendelijk zijn, zodat ook mensen die digitaal minder vaardig zijn ermee overweg kunnen. De inzichten die deze onderzoeken opleveren, helpen om dat doel te bereiken." 

En nu verder

De hoofdvraag van het onderzoek was:  “Welke stappen moeten webshops (mode, elektronica, levensmiddelen) nemen om de oudere (65+) gebruikers beter te kunnen bedienen?"  

De belangrijkste bevindingen uit het onderzoek zijn verwerkt in een prototype van een webshop. De ondernemer of bouwer van een webshop krijgt hiermee op een eenvoudige en aantrekkelijke manier tips gepresenteerd die laten zien hoe ze een toegankelijke en gebruiksvriendelijke webshop eruit kan zien. Het prototype is hier gratis te bekijken.

Daarnaast is er een scan ontwikkeld die in drie uur doorlopen wordt en de ondernemer of bouwer van een webshop een goed inzicht geeft welke verbeteringen kunnen worden aangebracht om de webshop ook voor senioren toegankelijker en gebruiksvriendelijker te maken. Neem contact op met Accessibility wanneer je interesse hebt om deze scan voor jouw bedrijf te laten uitvoeren. 

Tags

  • Digitale toegankelijkheid
  • ouderen
  • webbouwers
Oudere vrouw met bril zit op bank met tablet in haar hand

Contact

Portret Anouk Butterlin

Ook jouw digitale communicatie voor iedereen toegankelijk?

Anouk Butterlin

Statusbericht

Helaas is ons contactformulier tijdelijk niet te gebruiken. We zijn wel te bereiken via info@accessibility.nl en 030 - 239 82 70.