Informatiestandaard Recreatiebranche

Zo maken we een dagje uit leuk voor iedereen!

 

Als professional in de recreatiebranche wil je graag dat iedereen een leuk uitje beleeft. Dus ook de mensen met een beperking. Maar wanneer je met een beperking leeft, is een goede voorbereiding van een dagje uit extra belangrijk. Veel organisaties hebben nog weinig informatie over toegankelijkheid op hun website staan of de informatie is onvoldoende vindbaar. Het gevolg hiervan kan zijn dat mensen met een beperking dan helemaal niet komen of teleurgesteld zijn omdat de verwachtingen anders waren. Samen met de recreatiesector en eindgebruikers brengt Accessibility hier verandering in!

Samen op weg naar een toegankelijke(re) recreatiesector

Een op de vijf Nederlanders heeft een beperking. Om een dagje uit voor hen ook leuk te maken en teleurstelling te voorkomen, helpt het hen als ze zich goed kunnen voorbereiden. Als ze bijvoorbeeld weten of er een aangepaste parkeerplaats bij de locatie is. Of dat er een audiotour beschikbaar is. Of makkelijk begaanbare paden. Veel bedrijven in de recreatiebranche vermelden wel iets over toegankelijkheid op hun website, maar deze informatie is veelal niet volledig, eenduidig, en/of slecht vindbaar.  

Accessibility wil een duidelijke (digitale) standaard maken voor het delen van informatie over toegankelijkheid in de recreatiesector. Een format dat voor ondernemers makkelijk is toe te passen op hun website en door de branche breed wordt ondersteund. De informatie over toegankelijkheid moet volledig, eenduidig en makkelijk vindbaar zijn. Het toevoegen van deze informatie is voor de ondernemer een relatief kleine actie. Maar heeft wel een grote impact. Voor zowel de ondernemer als voor de eindgebruiker. Op deze manier creëren we samen een toegankelijkere recreatiesector. En kan iedereen genieten van het dagje weg dat bij hen past.
 

Een man zit op tafel, een vrouw zit aan tafel, een man zit in rolstoel aan tafel, buiten in een park, en ze drinken een biertje

Doel: een duidelijk en uniform format voor het delen van informatie over toegankelijkheid in de recreatiesector, die makkelijk te gebruiken is. En die door de branche breed wordt ondersteund.

Een jonge vrouw crowdsurfing in rolstoel tijdens een optreden in de buitenlucht; foto Hans Peter van Velthoven

Pilot

We starten met een pilot waarin de branche, gebruikers en inhoudsdeskundigen met elkaar aan de slag gaan. Aan de pilot nemen diverse recreatielocaties deel die meer werk willen maken van de toegankelijkheid van hun locatie. Deze pilot focust zich op de beschikbare informatie over toegankelijkheid. Toegankelijkheidsexperts van Accessibility ontwikkelen eerst een format voor een eenduidige (digitale) standaard. In dit format staat informatie over de toegankelijkheid van een locatie op een gebruiksvriendelijke, en begrijpelijke manier. Pilot-recreatielocaties, eindgebruikers en inhoudsdeskundigen gaan dit format toetsen en verder ontwikkelen. Vervolgens ontwikkelen we een toolkit waar andere bedrijven zelf mee aan de slag kunnen. 

Met kleurrijke vlakken is het woord museum op een gebouw aanbracht

"Na lang zoeken vond ik een beetje toegankelijkheidsinfo bij de Veel gestelde vragen. Dit was echter te weinig om met een goed gevoel op pad te gaan. We zijn uiteindelijk ergens anders heen gegaan."

Twee mensen zitten aan tafel met een kopje koffie en praten met handgebaren

Voordeel voor pilot-locaties

Als pilot-locatie heb je de kans om jouw ervaringen te delen en te toetsten bij de eindgebruiker. Jouw bezoekers krijgen hierdoor waardevolle informatie over de toegankelijkheid van jouw locatie, gepresenteerd op een heldere manier op jouw website. Hiermee ben je een goed voorbeeld voor de branche en een koploper in Nederland. Uiteraard ontvang je hierbij ondersteuning en advies van het projectteam. Er zijn in 2024 drie plenaire sessies voor het netwerk van brancheorganisaties, recreatielocaties en eindgebruikers. Tijdens deze sessies wordt de (digitale) standaard verbeterd en getoetst.  


Wil je deelnemen aan de pilot, meedenken over het thema of aanwezig zijn de plenaire sessies? Of heb je een vraag? Neem dan contact op met Rob Verberne, rverberne@accessibility.nl   
 

Zweefmolen

"Er staat op de website dat het park overwegend rolstoeltoegankelijk is. Dat bleek helemaal niet zo te zijn. Ik was dus degene die op de tassen kon passen."

een man zit in een rolstoel met zijn mobiel in zijn hand. Hij bevindt zich in een parkachtige omgeving met veel bomen.

Interessante links

  • Nieuwsbericht

    Accessibility sprak op de Recreatievakbeurs 2024

  • Artikel

    De wereld van digitale, fysieke en sociale toegankelijkheid?

  • Artikel

    Lees alles over wet-en regelgeving voor digitale toegankelijkheid

Partners / koplopers

Informatiestandaard Recreatiebranche wordt mede mogelijk gemaakt door:

Contact

portret Rob Verberne

Ook op jouw website de juiste info over toegankelijkheid?

Neem contact op met Rob Verberne

Rob Verberne