Toegankelijke content? Dit is wat je als webredacteur weten moet

Kennis

Het toegankelijk maken van websites en applicaties voor web en mobiel is niet alleen een kwestie van techniek. Maar ook van inhoud. Hier delen we tips en inzichten waar webredacteuren en andere content creators mee aan de slag kunnen. 

Webredacteuren zijn onmisbaar voor toegankelijke websites

Wanneer een webredactie de Webrichtlijnen volgt en alle inhoud van de websites die ze beheren steeds op toegankelijkheid beoordeelt vergroot dat de kans op een succesvol toegankelijkheidsproces enorm. De content die zij maken en beoordelen is de content die bijvoorbeeld op de screenreaders wordt voorgelezen. Organisaties doen er dus verstandig aan om de redactie mee te nemen in het toegankelijk maken en houden van de website. Op die manier wordt het webteam mede-eigenaar van een toegankelijke website. 

Tips voor webteams en eindredacteuren

Probeer je voortdurend voor te stellen of de lezer jou wel kan begrijpen is het advies van het boek Het geheim van de overheidswebsite van Wiep Hamstra. Voordat je iets online zet, stel jezelf de vraag: hoe relevant is deze informatie? En voor wie? Wat moet hij of zij doen? Wat is het gewenste effect van je communicatie? Het antwoord op deze vragen bepaalt of je iets gaat schrijven of publiceren en hoe je dat gaat doen. 

Belangrijke en/of actuele informatie

Kijk eens kritisch naar de verzameling webpagina’s op de site. Zijn ze allemaal nodig, zijn ze nog actueel? Of kunnen er pagina’s vervallen of worden samengevoegd? Kiezen kan lastig zijn, maar vergeet niet dat de gebruiker voorop staat. Kill your darlings.

Informatie bijhouden

Overweeg of de pagina's die voldoen aan de criteria 'nodig' en/of 'actueel' ook goed bijgehouden kunnen worden. Is dat niet het geval, dan moet je rekening houden met het feit dat je hier op moet gaan monitoren om te zien of ze nog toegankelijk zijn. 

Afbeeldingen

Staan er afbeeldingen op de pagina? Zijn ze betekenisvol en voorzien van een goed tekstueel alternatief? (alt-tag)

Grafieken, schema's, kaarten en tabellen

Datzelfde geldt voor grafieken, schema’s, kaarten of datatabellen. Zijn ze echt nodig om het verhaal duidelijk te maken? Of kan de inhoud ook in de lopende tekst verteld worden?Zorg er in ieder geval voor dat ze een goed tekstueel alternatief hebben.

Duidelijke HTML en koppenstructuur

Is gebruik gemaakt van de juiste HTML-structuur? Zijn de koppen juist opgemaakt en in de juiste volgorde gebruikt? Dus na H1 komt H2 en ga zo door.

Rustige paginaopbouw

Zorg voor een rustige paginaopbouw. Dat doe je door goed gebruik te maken van witregels en voldoende afstand in te bouwen tussen letters, woorden en regels. Zorg er ook voor dat de koppen betekenisvol zijn, zodat de scannende lezer snel weet wat er verteld wordt. En maak gebruik van alinea's. Per alinea behandel je één onderwerp.

Juist taalniveau

Sluit het taalniveau van de tekst aan bij dat van de gebruiker? Als dat niet zo is, is de communicatie niet effectief. Wist je dat 40 procent van de Nederlanders leesniveau B1 heeft, terwijl 75 procent van de teksten geschreven zijn met ongeveer leesniveau C1? 

Lees meer over taalniveaus via het artikel 'Schrijven op het juiste leesniveau'. Je vindt de verwijzing onderaan deze pagina.

Toegankelijke pdf's

Staan er pdf's op de pagina? Kijk kritisch naar of het noodzakelijk is om dit formaat te gebruiken voor de informatie die je in de pdf deelt. Zo ja, zorg ervoor dat de pdf's toegankelijk zijn. 

Lees meer over pdf's toegankelijk maken via het artikel 'Zo maak je pdf's toegankelijk voor iedereen'. Je vindt de verwijzing onderaan deze pagina.

Toegankelijke video's

Staan er video's op de pagina? Zijn deze toegankelijk, bijvoorbeeld doordat ze ondertiteling hebben?

Lees meer over toegankelijke video's maken via het artikel 'Zo maak je video toegankelijk voor iedereen'. Je vindt de verwijzing onderaan deze pagina.

Tags

  • html
  • pdf
  • taalniveau
  • video
  • webredactie

Contact

Portret Veron Wormeester

Ook aan de slag met digitale communicatie die voor iedereen toegankelijk is?

Wij helpen je op weg. Zodat je zelf aan de slag kunt gaan binnen jouw organisatie. Als je wilt ondersteunen we je ook met advies, realisatie, trainingen en audits. Wil je hier contact over hebben? Bel of e-mail ons, of laat een bericht achter.

Veron Wormeester

Statusbericht

Helaas is ons contactformulier tijdelijk niet te gebruiken. We zijn wel te bereiken via info@accessibility.nl en 030 - 239 82 70.