Zijn webwinkels voldoende op de hoogte van digitale toegankelijkheid?

Nieuws
Op de voorgrond staat een miniatuur winkelwagentje met een paar doosjes erin en op de achtergrond een laptop met daarop een webshop zichtbaar

Iedere webwinkel streeft ernaar om zoveel mogelijk bezoekers naar zich toe te trekken en online verkopen bij die klanten te realiseren. Er wordt door webteams veel aandacht besteed aan het (verkoop)traject dat bezoekers op de website afleggen. Maar aandacht voor digitale toegankelijkheid is er binnen deze teams nog niet altijd voldoende. Betekent dit dat webwinkels onvoldoende op de hoogte zijn van digitale toegankelijkheid? Onvoldoende bekend met de naderende wetgeving en de voordelen van digitaal toegankelijke producten en diensten?

Een toegankelijke website is van grote waarde voor alle gebruikers – voor mensen met en zonder beperking – én voor het bedrijf zelf; het leidt tot meer afzetpotentieel.

Afzetpotentieel van webwinkels vergoten

Even op internet zoeken, klikken, bestellen, betalen en met een beetje geluk morgen in huis. Het lijkt zo vanzelfsprekend. Maar stel je nu eens voor dat je dit moet doen met je ogen dicht? Voor 1,5 miljoen mensen met een (visuele) beperking is digitaal winkelen helemaal niet vanzelfsprekend. Dit komt doordat de digitale toegankelijkheid van de meeste webshops niet op orde is. Hierdoor zijn veel digitale diensten of producten onbereikbaar en missen veel ondernemers afzetpotentieel. Door de digitale toegankelijkheid goed te regelen breiden bedrijven hun doelgroep uit; kwantitatief maar ook kwalitatief! Mensen met een beperking zijn namelijk erg loyaal aan producten en diensten waar ze een goede ervaring mee hebben gehad. Daarnaast informeren ze hun netwerk en delen ze positieve ervaringen met elkaar. Ook dit kan leiden tot een groter afzetpotentieel. Via 'hoe toegankelijk is jouw webwinkel? Doe de zelfscan!' kan elke ondernemers een quickscan doen naar zijn eigen website. Met die tips kunnen al snel de eerste aanpassingen worden gemaakt.

Werk aan de winkel voor digitale toegankelijkheid van webwinkels

Lang niet alle webwinkels zijn voldoende digitaal toegankelijk. Sommige organisaties zoals Bol.com zijn wel al aan de slag met de toegankelijkheid van hun webshop. En dat is logisch, want vanaf juni 2025 zijn bedrijven in Nederland verplicht om digitaal toegankelijke producten en/of diensten aan te bieden. Dit komt doordat Nederland als lidstaat van de Europese Unie verplicht is om de European Accessibility Act (EAA) op te nemen in haar wetgeving. En deze wetgeving wordt in juni 2025 van kracht.

Zorg dat je klaar bent in 2025. Wil je starten, maar heb je geen idee waar te beginnen? Of ben je voortvarend bezig en kun je wel wat hulp gebruiken van toegankelijkheidsexperts? We staan dagelijks bedrijven bij met onze jarenlange kennis en ervaring op dit terrein. Voor elke situatie hebben wij passende adviezen of producten.

Hoe krijg je inzicht in de digitale toegankelijkheid van je webwinkel?

Om de toegankelijkheid van je huidige website, app of content te verbeteren, is het belangrijk eerst te weten waar je nu staat. Bijvoorbeeld met een gebruikersonderzoek of audit. Met de inzichten die het onderzoek geeft kun je zelf aan de slag of ga het gesprek aan met je leverancier. Het levert je concrete acties op om de digitale toegankelijkheid te verbeteren. Er zijn verschillende manieren om dit inzicht te verkrijgen. We hebben ze voor je op een rij gezet: Digitale toegankelijkheid - Onderzoek & Audit.

Webwinkel Vakdagen 2023

Op 29 en 30 maart 2023 hebben de Webwinkel Vakdagen plaatsgevonden. We vragen ons af of het onderwerp toegankelijkheid tijdens deze editie van de beurs prominent op de kaart stond. Is er tijdens netwerksessies met elkaar gesproken over digitale en fysieke toegankelijkheid? Zijn er ervaringen en tips gedeeld hoe (web)winkels verbeterd kunnen worden? Bij de editie van 2024 kan dit onderwerp eigenlijk niet ontbreken.

Behoefte aan informatie of kennis?

Al meer dan 20 jaar ontwikkelen wij kennis over digitale toegankelijkheid. Deze kennis delen we graag. Dat doen we op veel verschillende manieren. We geven training, verzorgen (gratis) webinars, doen technische scans of voeren gebruikersonderzoeken uit. We kunnen iedere organisatie adviseren en helpen bij het uitvoeren van het plan van aanpak.

Voor digitale toegankelijkheid: Webinar Introductie digitale toegankelijkheid. Eerstvolgende webinar is 25 april!

Voor fysiek toegankelijkheid van bijvoorbeeld winkels: Bewustwordingssessie fysieke toegankelijkheid. Op aanvraag!

 

* De afbeelding bij dit nieuwsbericht is van ijeab op Freepik.

Contact

Portret Sandra Visser

Ook jouw digitale communicatie voor iedereen toegankelijk?

Adviseur en projectleider

Sandra Visser

Statusbericht

Helaas is ons contactformulier tijdelijk niet te gebruiken. We zijn wel te bereiken via info@accessibility.nl en 030 - 239 82 70.