Onderzoek software voor toegankelijk onderwijs

Case​

In het Nederlandse onderwijs wordt steeds meer gebruik gemaakt van digitaal lesmateriaal. Dit digitale lesmateriaal bestaat vaak uit de zogenaamde H5P-modules. H5P is open-source software dat verschillende soorten vraag-typen aanbiedt. Het maakt daarmee mogelijk om een interactieve beleving toe te voegen aan lesmateriaal, bijvoorbeeld interactieve video’s, presentaties en spellen. Binnen H5P onderscheiden we 37 soorten vraag-typen. Verschillende van deze typen zijn en lijken niet geschikt voor mensen met een beperking. Daarom willen we onderzoeken hoe het nou precies zit met de toegankelijkheid van H5P. Dat doen we door samen met ervaringsdeskundigen te testen en ontwikkelsprints met H5P developers te organiseren.

Gegevens

Start onderzoek H5P
2020

Doel

Dit onderzoek richt zich op de toegankelijkheid van de verschillende vraagtypen van H5P-modules. Zo komen we erachter welke wel en niet geschikt zijn voor mensen met een beperking. Door dit in beeld te brengen kunnen we gericht advies uitbrengen aan ontwikkelaars van digitaal lesmateriaal zodat ze materiaal kunnen maken dat inclusiever is.

Vertrekpunt

Voor het onderzoek ontwikkelen we een digitaal platform - samen met een partner. Hierop kunnen we met ervaringsdeskundigen tests en de ontwikkelsprints met de H5P-developers laten plaatsvinden. In die sprints staan 2 vragen centraal: Is dit specifieke vraagtype toegankelijk? En: Wat moet er gebeuren om dit vraagtype toegankelijk te maken?

Uitdagingen

We verwachten geen uitdagingen als het gaat om de meewerkendheid van de programmeurs. Binnen de community van H5P is het onderwerp 'toegankelijkheid' namelijk al breed gedragen. Maar het zou wel kunnen dat de aanbieders van digitaal lesmateriaal niet meteen een bijdrage willen leveren.

Oplossing

De oplossing voor de uitdagingen is nog niet vastgesteld. Maar we verwachten dat de resultaten uit dit onderzoek bijdragen aan het belang en de bewustwording van participatie van mensen met een visuele beperking aan de hedendaagse informatiemaatschappij. Daarnaast zien wij dit onderzoek als een kans om het belangrijkste leergereedschap van nu: digitaal lesmateriaal te optimaliseren en geschikt te maken voor kinderen met een visuele beperking.

En nu...

De belangrijkste doelstelling van het project is het optimaliseren van H5P. Nadat we inzicht krijgen in de stand van zaken van toegankelijkheid van H5P-modules, kunnen we stappen maken om ze te verbeteren. Wanneer de modules toegankelijk zijn wordt dit automatisch geupdate in alle digitale leeromgevingen die gebruik maken van H5P. Dat maakt de impact over de hele linie van het onderwijs bijzonder groot en doeltreffend.

Dit project is mede mogelijk gemaakt door Bartiméus Fonds.

Tags

  • Bartiméus Fonds
  • H5P
  • Onderwijs
  • Onderzoek
  • Open-source

Contact

Portret Arja Boer

Ook jouw digitale communicatie voor iedereen toegankelijk?

Arja Boer

Statusbericht

Helaas is ons contactformulier tijdelijk niet te gebruiken. We zijn wel te bereiken via info@accessibility.nl en 030 - 239 82 70.