Zelfscan Digitale toegankelijkheid is live!

Nieuws
Afbeelding Leonie Steggink, directeur Accessibility wordt geïnterviewd tijdens online INC. Festival

Afgelopen donderdag is de zelfscan voor digitale toegankelijkheid voor websites gelanceerd. Deze scan geeft je meer inzicht in hoe je website scoort op belangrijke toegankelijkheidspunten. Voor de gebruiker erg belangrijk, maar voor ondernemers is het ook belangrijk dat hun website digitaal toegankelijk is. Onderzoek heeft aangetoond dat je dit 15% meer loyale klanten op kan leveren.

Een grote groep heeft baat bij digitale toegankelijkheid

Voor een grote groep Nederlanders is het gebruik van een website of webshop namelijk niet vanzelfsprekend. Gebruikers met ADHD of dyslexie haken af als de webpagina te onrustig of te vol is. Dove of slechthorende mensen hebben moeite met video’s die niet ondertiteld zijn. Mensen met RSI of andere motorische problemen kunnen hun muis niet gebruiken. Zij gebruiken alleen hun toetsenbord en navigeren met de tab- en pijltoetsen door de website. Gebruikers die slechtziend of blind zijn kunnen ook niet met de muis navigeren en gebruiken vaak spraaksoftware. Laaggeletterde hebben moeite met ingewikkelde teksten. Senioren die wat slechter kunnen zien, een minder fijne motoriek en vaak wat meer tijd nodig hebben.

Daarom is het o.a. belangrijk dat je website een goede structuur en rustige lay-out heeft, tekst en afbeeldingen herkend worden door screenreaders, je de website enkel met je toetsenbord kunt bedienen, je eenvoudige taal gebruikt, het kleurcontrast voldoende is, invoervelden voorzien zijn van een label en dat je een eenvoudige captcha gebruikt die ook door visueel beperkte mensen te gebruiken is.

En deze groep is niet klein. In Nederland heeft alleen al 1 op de 5 Nederlanders baat bij een digitaal toegankelijke website. En daar kunnen toch aardig wat potentiele klanten onder zitten.

Zelfscan ismijnsitetoegankelijk.nl

Accessibility, MKB Nederland en Thuiswinkel.org hebben samen de zelfscan ismijnsitetoegankelijk.nl ontwikkeld waarmee je eenvoudig kunt onderzoeken hoe je website scoort op digitale toegankelijkheid. Je vult je website in en de scan voert automatisch een aantal tests uit. Na een paar seconden krijg je te zien hoe je website scoort op digitale toegankelijkheid. De uitkomsten zijn een indicatie waarmee je als ondernemer aan de slag kan. De zelfscan test je website op:
•    Gebruikersvriendelijkheid: eenvoudige structuur, voldoende kleurcontrast en schaalbaarheid (mogelijkheid tot in-/uitzoomen zonder verlies van informatie)
•    Leesniveau: hoe eenvoudig of complex is het taalgebruik op de pagina
•    Alternatieve teksten bij afbeeldingen: zijn je informatieve afbeeldingen voor zien van teksten
•    Code Kwaliteit: als de code goed is kan alle hulpsoftware er gebruik van maken

Internationale Wetgeving

Naast dat het je meer klanten op kan leveren is er voor ondernemers vanaf juni 2022 ook wetgeving van kracht. Voor de overheid bestaat deze wetgeving al. Tot juni 2025 krijgen ondernemers nog de tijd om hun website aan te passen. Alleen kleine (micro) ondernemingen zijn vrijgesteld van bepaalde verplichtingen.
Door het ontwikkelen van deze scan hopen wij dat ondernemers zich bewust worden van het belang van digitale toegankelijkheid en aan de slag gaan. Door nu te starten ben je op tijd klaar. Heb je hulp nodig neem dan contact met ons op.

Lancering Zelfscan

Tijdens het INC. Festival, op 10 juni 2021 is de scan door Leonie Steggink, directeur Accessbility, gelanceerd. Een mooi moment omdat tijdens dit festival gevierd wordt dat de Nederlandse overheid zich vijf jaar geleden heeft aangesloten bij het VN-verdrag handicap. En hoe goed is het als ook ondernemers gaan helpen om dit verdrag te ondersteunen.

Doe nu de zelfscan

Contact

Portret Arja Boer

Ook jouw website voor iedereen toegankelijk?

Neem gerust contact met ons op!

Arja Boer

Statusbericht

Helaas is ons contactformulier tijdelijk niet te gebruiken. We zijn wel te bereiken via info@accessibility.nl en 030 - 239 82 70.