Digitale toegankelijkheid verbeteren via de digitale makers

Nieuws
Man schrijft op groen schoolbord, leerling heeft smartphone

Het digitaal toegankelijk krijgen van alle websites kan Stichting Accessibility niet alleen. Hiervoor zijn vele professionals nodig met kennis en knowhow over toegankelijkheid. Een van de wegen waarop Stichting Accessibility dit doet is via gastcolleges op hogescholen en universiteiten met als doel: digitale toegankelijkheid in het curriculum te krijgen.

Afgelopen dinsdag 24 november is zo'n gastcollege gegeven. Aan de hand van een interactieve presentaties, games, opdrachten en live demonstraties van een ervaringsdeskundige gaf Arja Boer uitleg aan studenten E-Commerce van de Hogeschool Windesheim wat digitale toegankelijkheid is en waarom het belangrijk is om hier aandacht aan te besteden:

‘Het is noodzakelijk om de toegankelijkheid tot digitale middelen te verbeteren. Voor veel mensen is een toegankelijke digitale wereld een voorwaarde om zelfstandig door het leven te kunnen gaan. Denk maar aan Google Maps, de NS-website, de website van de apotheek, allemaal heel belangrijk in het dagelijks leven van mensen. Het is ook in de wet vastgelegd: je mag niet discrimineren dus moet je zorgen dat mensen gelijke kansen hebben. In de VS leidde dat al tot flinke juridische conflicten. Nadat in de VS de website van Domino’s onvoldoende toegankelijk was verklaard, spande de pizzagigant een rechtszaak aan om deze beslissing aan te vechten. Zonder resultaat en met imagoschade en flinke financiële schade tot gevolg.'

Om de aandacht voor digitale toegankelijkheid te vergroten is het belangrijk om zo veel mogelijk bij de bron te beginnen aldus Arja. 'Je moet in feite beginnen bij de makers van al die digitale middelen. Als we de studenten kunnen beïnvloeden die later de vormgeving, de designs en werking van digitale middelen bepalen, dan slaan we een belangrijke slag. Naast een aantal video’s die we inzetten werken we ook samen met een ervaringsdeskundige die bij Windesheim werkt: Renzo van Buuren. Hij is blind en kan de studenten tonen waar hij tegenaan loopt als hij internet gebruikt, in digitale systemen werkt en hoe hij zich met spraaksoftware goed kan redden. Ook gebruiken we de Accessibility Game die samen met Windesheim is ontwikkeld. Daarmee kunnen studenten ervaren hoe het is om dyslexie te hebben of een spasme. Alles is gericht op de bewustwording, zodat studenten zich beter kunnen verdiepen in de belevingswereld van de verschillende doelgroepen.’

De gastlessen digitale toegankelijkheid horen bij het project 'Roadshow Inclusief Design' waarbij Stichting Accessibility langs alle hogescholen en universiteiten gaat om samen met de opleidingen te kijken hoe digitale toegankelijkheid een plek in het curriculum kan krijgen.

Het project Roadshow Inclusief Design is mede mogelijk gemaakt door het Bartiméus Fonds en het Gehandicapte Kind

Contact

Arja Boer

Wil jij ook dat digitale toegankelijkheid in het curriculum komt van jouw opleiding?

Neem contact met ons op en we vertellen je er meer over

Arja Boer

1 + 2 =
Los de rekensom op en geef de oplossing aan met cijfers. Bijvoorbeeld voor 'twee plus vier =?' geef een '6' op.
Privacy policy
Accessibility.nl respecteert de privacy van alle gebruikers van haar site en draagt er zorg voor dat de persoonlijke informatie die u ons verschaft vertrouwelijk wordt behandeld. Wij zullen deze gegevens uitsluitend gebruiken met uw toestemming. Accessibility.nl zal uw persoonlijke gegevens niet aan derden verkopen. Voor meer informatie zie ons volledig beleid.