Accessibility combineert inhoud mét ervaring voor unieke uitkomsten

Kennis
Op een weg in een parkachtige omgeving met bomen, gras, een bankje en prullenbak loopt een persoon met witte stok.

Als je onderzoek doet naar de toegankelijkheid van bijvoorbeeld je webshop, expositie, gebouw of faciliteit dan wil je met die onderzoeksresultaten ook aan de slag kunnen om verbeteringen te realiseren. Je kunt digitale, fysieke en sociale toegankelijkheid op verschillende manieren of niveaus onderzoeken. Op basis van wet- en regelgeving of vastgestelde standaarden zoals met een technische scan (audit) voor de website of een fysiek bezoek aan een dierentuin. Wil je een advies op maat waarin zowel inzichten als unieke oplossingen staan die specifiek voor jou van belang zijn? Combineer dan een gebruikersonderzoek met een technisch scan. Op deze manier breng je de ervaring van ervaringsdeskundigen samen met de kennis van een inhoudsdeskundige. Dat levert gegarandeerd een advies op met unieke en praktische tips, waarmee je aan de slag kunt.

Toegankelijkheid loont

Hoe toegankelijker je park, theater, museum, (web)winkel of faciliteit is, hoe meer klanten je zult aantrekken. Daarbij vergroot dit de beleving en daarmee de loyaliteit. Het loont dus om de toegankelijkheid van je locatie, product of dienst te verbeteren. Accessibility toetst al jaren verschillende organisaties op toegankelijkheid. Ze combineert in haar onderzoeken bij voorkeur een gebruikersonderzoek met ervaringsdeskundigen, met een technisch scan. Op die manier weet je exact waar je verbeteringen kunt aanbrengen en wat daarvoor nodig is. Vaak is het aan brengen van verbeteringen veel minder ingewikkeld en goedkoper dan je gedacht had.

Gecombineerd onderzoek

Bij het testen van de toegankelijkheid maken we gebruik van meerdere onderzoeksmethoden. We combineren gebruikersonderzoek met een technische scan. Dit heeft als voordeel dat we zowel kijken naar wat door gebruikers als belemmerend kan worden ervaren als wat de wettelijke toegankelijkheidsvereisten zijn. Waar we ons bij onze onderzoeken op richten, dat hangt van de situatie af. Gaan we een locatie onderzoeken dan letten we bijvoorbeeld op: verlichting, bewegwijzering, toiletten, afmetingen van deuren en paden en trappen. Onderzoeken we het gebruik van een website dan letten we onder andere op kleurcontrasten, navigatiepaden, het gebruik van afbeeldingen, navigeren met een toetsenbord en het gebruik met spraaksoftware.

De uitkomsten van de twee onderzoeksmethoden – gebruikersonderzoek mét technische scan – samen gebruiken we als input voor het schrijven van een adviesrapport op maat van die organisatie. Het gebruikersonderzoek levert ervaringen van de gebruikers op en de technische scan zoomt in op de inhoud. Deze sterke combinatie van ervaring en inhoudelijke expertise is de basis voor een toekomstbestendig advies over fysieke, digitale en sociale toegankelijkheid.

Hoe ziet gebruikersonderzoek eruit?

Bij een gebruikersonderzoek werken we met ervaringsdeskundigen. Dit is essentieel. Mensen zonder een beperking kunnen niet invullen hoe het is om een locatie te bezoeken of een website te gebruiken met een beperking. Een ervaringsdeskundige kan als geen ander aangeven waarom toegankelijkheid zo belangrijk is en hoe bijvoorbeeld een locatie of website nu echt beleefd wordt door iemand met een beperking. Accessibility zet gebruikersonderzoeken in om fysieke, digitale en/of sociale toegankelijkheid in kaart te brengen.

Onderzoek op maat

Bij ieder gebruikersonderzoek stellen wij een onderzoek op maat samen, aan de hand van een klantreis. Vervolgens vragen we een representatieve groep ervaringsdeskundigen uit ons panel de locatie te testen. Deze ervaringsdeskundigen leggen hun klantreis gedurende het onderzoek af. Zij noteren daarbij hun bevindingen en maken foto's ter ondersteuning. Een gebruikersonderzoeker analyseert en interpreteert daarna alle informatie en geeft de resultaten door aan de inhoudsdeskundige, die ze meeneemt in het adviesrapport.

Hoe ziet een technische scan eruit?

Een technische scan door de inhoudsdeskundige is belangrijk, omdat deze persoon kennis heeft van alle richtlijnen en wet- en regelgeving met betrekking tot toegankelijkheid. Op een locatie kijken we bijvoorbeeld of de aanwezige verlichting voldoende licht geeft, maar niet hinderlijk is. Of alle gebruikersvoorwerpen goed vind-, zicht- en bruikbaar zijn. Of trappen voldoende contrast hebben, hellingen niet te stijl zijn, en of er voldoende informatie op de website te vinden is.

De inhoudsdeskundige van Accessibility hebben medische kennis over diverse aandoeningen en problematieken. Hierdoor weten zij wat voor de grootste groep gebruikers nodig is. Ook beschikken zij dankzij hun jarenlange ervaring over heel veel (mogelijke) oplossingen voor ontoegankelijke situaties.

Handvatten om mee aan de slag te gaan

Nadat de onderzoeken zijn afgerond, worden alle bevindingen verwerkt in een overzichtelijk rapport. Dit rapport biedt handvatten voor de organisatie, waarmee direct aan de slag kan worden gegaan. Omdat zo ongeveer iedere website/locatie anders is, vraagt ook iedere website/locatie net iets anders om toegankelijker te worden. Ieder rapport is daarom op maat gemaakt.

Bijkomend voordeel van deze gecombineerde onderzoek aanpak is dat de ervaringsdeskundigen veelal praktische oplossingen met je delen die uniek zijn voor jouw locatie, product of dienst. Het is vaak niet zo tijdrovend, ingewikkeld en kostbaar als je denkt. Er zijn veelal voor de hand liggende oplossingen – het welbekende laaghangende fruit – die al verbetering geven.

Inzichten uit onderzoeken belangrijke bron

De onderzoeken die we afgelopen jaar hebben uitgevoerd in verschillende sectoren geven ons belangrijke inzichten. We helpen musea, pretparken, commerciële diensten (webwinkels o.a.), overheden, en nog veel meer sectoren. Hoewel toegankelijkheid niet voor alle locaties, producten of diensten hetzelfde met zich meebrengt zijn er toch overeenkomsten te vinden. We zien bijvoorbeeld met grote regelmaat uitdagingen voor de toegankelijkheid op het gebied van: digitale toegankelijkheid, verlichting, contrast, aangepaste parkeerplaatsen, aangepaste toiletten en de beleving van bijvoorbeeld een expositie, dierenverblijf, attractie of vakantiehuisje.

Een ander belangrijk inzicht is het belang van de combinatie van gebruikersonderzoek en een technische scan. Juist deze combinatie zorgt voor een gedegen, zorgvuldig onderzoek en advies op maat. Benieuwd wat wij hiermee doen binnen de recreatiebranche? Lees het artikel Lekker een toegankelijk dagje uit

Mocht je naar aanleiding van dit artikel interesse hebben in een toegankelijkheidsonderzoek of heb je vragen hierover, neem dan contact op via 030 – 239 82 70 of info@accessibility.nl

Contact

Foto van Margot van Muiswinkel

Ook de toegankelijkheid vergroten van jouw webshop, expositie, gebouw of faciliteit?

Margot van Muiswinkel

Statusbericht

Helaas is ons contactformulier tijdelijk niet te gebruiken. We zijn wel te bereiken via info@accessibility.nl en 030 - 239 82 70.