Fysieke toegankelijkheid gaat over de hele klantreis – van website tot parkeerplaats, en alles eromheen

Een tekening van een man in een rolstoel die vergezeld wordt door zijn dochter en zoon. Ze staan achter hun auto op een parkeerterrein bij een invalideplek die niet breed genoeg is.

Rob Verberne is Adviseur toegankelijkheid bij Stichting Accessibility, waarbij hij zich vooral bezighoudt met fysieke en sociale toegankelijkheid. ‘Dat betekent dat we ons bezig houden met de toegankelijkheid van de fysieke, gebouwde wereld om ons heen en de openbare ruimte. Maar ook met hoe mensen met een fysieke beperking benaderd worden door anderen.’ Als hij naar de video kijkt waarin rolstoeler Bart na een bezoek aan de speeltuin met zijn kinderen zijn auto niet meer in kan, omdat er een andere auto te dicht naast geparkeerd staat, slaakt hij een zucht. ‘Ja, moet je je voorstellen. Ben je een hele dag op pad geweest, heb je leuke dingen gedaan, en dan moet je je dag zó afsluiten. Waarschijnlijk denk je dan later met een minder positief gevoel terug aan deze speeltuin.’ 

Richtlijnen worden niet altijd nageleefd

De parkeerplek waar Bart zijn auto staat ís een plek die bestemd is voor mensen met een gehandicaptenparkeerkaart. Hoe kan het dan zo zijn dat hij zijn auto niet in kan? Zijn er geen richtlijnen voor gehandicaptenparkeerplaatsen? ‘Oh, die zijn er zeker wel,’ zegt Verberne. ‘Die zijn onderdeel van de Integrale Toegankelijkheid standaard – ITs. Deze parkeerplaatsen moeten minimaal 3,50 meter breed zijn, en minimaal 6 meter lang. Want dan hebben rolstoelgebruikers nog ruimte om hun rolstoel achter of aan de zijkant van de auto te manoeuvreren.’ 

Bij de parkeerplaats uit de video is dit duidelijk niet mogelijk. ‘Nee, dat klopt ook met wat we zien in de praktijk. Die richtlijnen worden niet altijd nageleefd. Men plaatst een bord met een rolstoelsymbool in een regulier parkeervak en dan denkt men te voldoen aan de regels. Maar dat is dus niet zo.’ Verberne ziet hoe parkeervakken in het buitenland zijn ingericht. ‘In bijvoorbeeld Italië, of Engeland, zie je een gemarkeerde balk naast en achter het parkeervak. Dat is waar de rolstoeler de auto in kan stappen, en het is voor iedereen duidelijk dat je daar dus niet mag parkeren.’

In andere landen, zoals Italië of Engeland, zien we goede voorbeelden van parkeervakken die écht toegankelijk zijn.

Onderzoek naar de hele klantreis – met verschillende ervaringsdeskundigen

Verberne onderzoekt de toegankelijkheid van locaties, met name uit de vrijetijdsbranche, en adviseert organisaties over wat ze kunnen doen om toegankelijker te worden. ‘Ik kijk naar de hele klantreis. Dus dat begint al op de website. Hoe toegankelijk is die website, bijvoorbeeld voor mensen die blind of slechtziend zijn? Kunnen ze de website lezen met spraaksoftware? Is het gemakkelijk om een ticket te kopen? En wat staat er op de website? Staat er iets over voorzieningen? Over parkeren?’ Na dit deel, dat gaat over digitale toegankelijkheid, kijkt Verberne verder, naar hoe toegankelijk de fysieke locatie is. Bij voorkeur doet hij dat met behulp van meerdere ervaringsdeskundigen. ‘Liever adviseer ik niet op basis van één ervaring. Want wat voor iemand in een elektrische rolstoel goed werkt, kan voor iemand met in een handbewogen rolstoel misschien wel tegenvallen. En iemand met een visuele beperking komt weer andere obstakels tegen.’ 

Parkeerproblemen en makkelijke oplossingen

Goede parkeerplekken inrichten voor mensen met een mobiliteitsbeperking lijkt niet ingewikkeld, en dat is het ook niet, verzekert Verberne. ‘Een ervaringsdeskundige kan invoelbaar maken hoe vervelend het is als hij komt aanrijden in zijn aangepaste auto, en vervolgens niet kan parkeren op een plek waar hij met zijn rolstoel makkelijk uit kan komen. En iedereen snapt ook dat het vervelend is, als er een zachte ondergrond is, en het net heeft geregend. Dan is het erg lastig om met een rolstoel uit de blubber te komen.’ De oplossingen voor dit soort problemen liggen dan ook voor de hand. ‘Als het je eigen terrein is: laat een stratenmaker komen om de ondergrond te verharden. En pak een emmer verf en een kwast om een duidelijke parkeerplaats te markeren die breed en diep genoeg is.’ Want de klantreis eindigt pas als de bezoeker wegrijdt. En als dat met een positief gevoel is, dan is dat toch precies wat een bedrijf uit de recreatiebranche zou moeten willen.