Terug naar overzicht Ervaringen van deelnemers

Thuiswinkel.Org

In december 2015 ontving Thuiswinkel.org het Waarmerk Drempelvrij van Stichting Accessibility. Marketing Manager Jacqueline van der Burg vertelt over het belang van digitale toegankelijkheid voor webwinkels: "In commercieel opzicht is toegankelijkheid behoorlijk interessant, want ook Google is doof en blind".  Thuiswinkel.org  is de belangenvereniging voor e-commerce, waar meer dan 2200 webwinkels zich bij hebben aangesloten. De vereniging certificeert webshops met het keurmerk Thuiswinkel Waarborg, op onderdelen als veiligheid, financiële stabiliteit en wetgeving.


Jacqueline van der Burg "In 2014 ontwikkelde Thuiswinkel.org een nieuwe website, en die hebben we bij oplevering in september meteen op toegankelijkheid laten toetsen. Tijdens de laatste audit in december 2015 waren er daarom weinig onderdelen die nog verbeterd moesten worden. De belangrijkste veranderingen hadden betrekking op de toegankelijksheidsregels die in 2015 zijn aangescherpt. Bijvoorbeeld ondertiteling bij video’s, hiervan hebben wij een aantal op onze website staan. Voorheen was het voldoende om een transcript bij te voegen, nu moeten de video’s ook ondertiteld zijn. Dat is iets waarbij Accessibility ons in heeft ondersteund. Gelukkig is Googles videodienst YouTube ook geüpdatet, en kun je video’s automatisch laten ondertitelen. Dat moet je dan nog wel bijschaven, want Google heeft nog wel een beetje moeite met de Nederlandse taal."

Nieuwe content toegankelijker maken

"Zelf kon Thuiswinkel.org ook het één en ander aanpakken, zoals het updaten van content. Sinds de laatste toetsing in 2014 hebben we natuurlijk heel wat nieuwe content gemaakt. Daar moest een redactiecheck overheen om het 100% toegankelijk te maken. Zo hadden niet alle pagina’s een juiste opmaak, tussentitels in bold hebben we bijvoorbeeld aangepast naar H2."

Toegankelijkheid goed voor site-optimalisatie

"Als Thuiswinkel.org vervullen we een voorbeeldfunctie voor de webwinkels die zich bij ons hebben aangesloten. Daarnaast we kijken heel praktisch naar digitale toegankelijkheid: Google is ook doof en blind. Als Google een afbeelding vindt waar geen beschrijving bij zit, dan kan Google dat plaatje ook niet goed ranken. En voor site-optimalisatie is het natuurlijk belangrijk om goed gevonden te worden."

Beter in één keer goed invoeren

"Digitale toegankelijkheid gaat over elk aspect in je website, vergelijkbaar met toegankelijkheid in de fysieke wereld. Je kunt wel een trapje drempelvrij maken, maar als de rest van het gebouw niet toegankelijk is hebben mensen met een beperking er uiteindelijk niets aan. Dat geldt net zo goed voor websites. Vooral de techniek moet zich daarin goed voorbereiden. Mijn advies is dan ook om vooraf goed te kijken of een webbouwer gecertificeerd is in digitale toegankelijkheid. Je kunt het beter gelijk in een keer goed invoeren, dan dat je later allerlei zaken moet herstellen."

Gerelateerd

  • Delen op Facebook
  • Delen op Twitter
  • Delen op LinkedIn