Terug naar overzicht Ervaringen van deelnemers

SNS Bank

Internetbankieren is gemeengoed. Maar SNS Bank realiseerde zich dat banken door die gedigitaliseerde diensten niet meer voor iedereen toegankelijk waren. SNS Bank zette daarom in op het Waarmerk drempelvrij.nl logo. Arie Koornneef, directeur Marketing van SNS Bank: ‘We zijn er trots op dat onze internetbankieromgeving als eerste in Nederland inmiddels voldoet aan de eerste 16 richtlijnen van het Waarmerk drempelvrij.nl.'

Portretfoto Arie Koorneef, SNSGeld pinnen, rekeningen voldoen, een spaarrekening openen; we doen het tegenwoordig met het grootste gemak via internet of een geldautomaat. Handig, maar niet voor iemand die slecht ziet, een wat minder goede coördinatie heeft of niet goed kan lezen.

SNS Bank realiseerde zich dat banken door die gedigitaliseerde diensten niet meer voor iedereen toegankelijk waren. Arie Koornneef, directeur Marketing van SNS Bank: ‘Je wilt als bank laagdrempelig, consumentvriendelijk en er voor iedereen zijn. Dat doen we via onze medewerkers, maar ook steeds vaker via internet. Dat lijkt een vanzelfsprekendheid, maar voor mensen met een functiebeperking is internetbankieren juist een drempel.’

Om die drempel weg te nemen, zocht SNS contact met Accessibility. ‘Zij hebben met hun expertise en ervaring geholpen om onze internetdiensten en ICT-toepassingen toegankelijk te maken’, vertelt Koornneef.

‘We zijn er dan ook trots op dat onze internetbankieromgeving Mijn SNS voldoet aan de eerste 16 richtlijnen van het Waarmerk drempelvrij.nl; de enige financiële instelling in Nederland die vooralsnog het waarmerklogo mag dragen. Ook bieden we een grotere digipas voor internetbankieren aan klanten met een beperking in hun arm-hand coördinatie of met een leesprobleem. En met onze "sprekende" digipas kunnen mensen met een visuele beperking volledig zelfstandig internetbankieren.’

SNS volgt de ontwikkelingen op het gebied van ICT-toegankelijkheid op de voet. Koorneef: ‘We willen het waarmerk ook in de toekomst blijven voeren, dus nieuwe gebruiksmogelijkheden moeten aan de standaarden voldoen. Hierbij schakelen we frequent met Accessibility voor hulp en voortijdige toetsing. Dat is nuttig, want nieuwe toepassingen werpen vaak uitdagingen op voor de toegankelijkheid.’

Gerelateerd

Tags:
Categorie:
Uit de praktijk
  • Delen op Facebook
  • Delen op Twitter
  • Delen op LinkedIn