Terug naar overzicht Ervaringen van deelnemers

Schiphol

Als een van de belangrijkste luchthavens van Europa wil Schiphol voor iedereen zo toegankelijk mogelijk zijn, ook digitaal. Voor de Schiphol app betekent dit dat deze zó ingericht moet zijn dat mensen met een functiebeperking hier ook goed gebruik van kunnen maken. Daar kon flink wat in verbeterd worden. Medio 2016 ging het development team van start met de ontwikkeling van een nieuwe app. Product Owner Reinier Ladan over de aanpak, visie én de toegankelijkheidsaspecten van de vernieuwde Schiphol app: ‘Ik ben gewend om accessibility hoog op mijn lijst te zetten’.

Portretfoto Reinier Ladan

Reinier Ladan kijkt tevreden terug op de ontwikkelingsperiode: ‘De planning was uitdagend, maar ik vind dat we in korte tijd echt iets tofs hebben neergezet.’ Voor dit project werkte Schiphol met een nieuw team aan een nieuw ontwerp, mét een nieuwe werkwijze, Agile. Dankzij deze aanpak, die inzet op glasheldere communicatie en veel tussentijdse opleveringen van features, werd de deadline van december 2016 zonder problemen gehaald. 

Passagier staat centraal, ook digitaal

In het ontwerp van de Schiphol app stond de passagier en zijn of haar behoefte vanaf het begin centraal. Hierdoor draagt de app echt bij aan de efficiëntie, het welzijn én het reisgemak voor iedereen die via Schiphol reist of iemand af komt halen. Maar dat ging niet zonder slag of stoot. Ladan vertelt: ‘Alles is op de schop gegaan. Van hoe mensen vluchtinformatie vinden tot de technische achterkant van de Schipholkaart.’ 

Schiphol app toegankelijk voor iedereen

Als freelance UX Consultant en Product Owner heeft Ladan toegankelijkheid hoog op zijn lijst staan. ‘We hebben toegankelijkheid vanaf het eerste moment dat we aan de slag gingen met de app op de kaart gezet’, aldus Ladan. ‘Schiphol is een belangrijke voorziening voor Nederland en haar inwoners, en daar hoort iedereen bij, dus dan is een voor iedereen volledig toegankelijke app een must.’

Schiphol appHij vervolgt: ‘Ons doel was om álles in de app toegankelijk te maken. Zo moest de volledige bediening van de app met toegankelijkheidsfuncties gedaan kunnen worden. Op die manier kan een blind persoon een vlucht vinden en informatie over die vlucht ‘lezen’. Ook kunnen de teksten van alle onderdelen vergroot worden. Functionaliteiten die meer werk vragen, maar die extra stappen hebben we graag genomen. Zo kan iedereen de app optimaal gebruiken.’

Effectief samenwerken met Schiphol en Accessibility

In zijn rol als Product Owner was Ladan verantwoordelijk voor het uitzetten van de visie op de app, welke strategie nodig was om die visie te verwezenlijken en hoe de feature roadmap, oftewel de planning, eruit moest komen te zien. Behalve dat Ladan zijn eigen team van designers, developers en een tester aanstuurde, werkte hij actief samen met alle afdelingen van Schiphol, zodat alle wensen en doelen vanuit de klant duidelijk waren aan het ontwikkelteam. Op die manier kon er effectief en efficiënt gewerkt worden.

Ook op de samenwerking met Stichting Accessibility kijkt Ladan met een goed gevoel terug: ‘Technisch gezien kwamen onze developers er meestal wel uit, maar als er geen native gebruikers van accessibility features in je team zitten, kom je in de testfase vanzelfsprekend praktische zaken tegen waar je niet zo 1-2-3 een oplossing voor kunt bedenken. Gelukkig konden we deze zaken goed oplossen met de toegankelijkheidsexperts van Accessibility.’

Toegankelijkheid vanaf het begin erbij

En voor teams die nog aan de vooravond staan van een zo toegankelijk mogelijke app ontwikkelen heeft Reinier dit advies: zo vroeg mogelijk beginnen met het inbouwen van accessibility in je proces. ‘En als je met SCRUM werkt, maak het dan onderdeel van je ‘definition of done’. Op die manier kost het weinig extra moeite om je website of app toegankelijk voor iedereen te maken.’

Gerelateerd

  • Delen op Facebook
  • Delen op Twitter
  • Delen op LinkedIn