Terug naar overzicht Ervaringen van deelnemers

Gemeente Houten

In januari 2011 behaalde Houten het driesterren Waarmerk drempelvrij.nl. En dat alles volgens planning en budget. ‘Sommige leveranciers van Houtense subdomeinen vonden de Webrichtlijnen maar lastig’, vertelt Keulen. ‘Ze noemden de Webrichtlijnen kortzichtig, onvolledig en niet te toetsen. Geweldig toch, dat nu het tegendeel bewezen is?!’

Gemeente Houten - Bauke KeulenNet als alle gemeenten in Nederland stond ook Houten voor de opgave om volgens het Nationale Uitvoeringsprogramma Dienstverlening en e-overheid aan de Webrichtlijnen te voldoen. In 2009 pakte de gemeente die handschoen op. ‘Ervaren gemeenten met een driesterren Waarmerk drempelvrij.nl waren er toen nog niet, dus we hebben flink gepionierd’, vertelt Bauke Keulen, senior adviseur informatiemanagement van de gemeente Houten. ‘Met behulp van inzichten uit social media, collega-gemeenten en Accessibility hebben we de nogal technische richtlijnen “vertaald”. Het inrichten van de website kostte vervolgens aardig wat tijd en energie, maar daar plukken we nu nog steeds de vruchten van. Ook zijn we erin geslaagd om met presentaties en workshops draagvlak te creëren bij alle betrokkenen, inclusief het management.’

Met succes: in januari 2011 behaalde Houten het driesterren Waarmerk drempelvrij.nl. En dat alles volgens planning en budget. ‘Sommige leveranciers van Houtense subdomeinen vonden de Webrichtlijnen maar lastig’, vertelt Keulen. ‘Ze noemden de Webrichtlijnen kortzichtig, onvolledig en niet te toetsen. Geweldig toch, dat nu het tegendeel bewezen is?!’

Het waarmerk is echter niet het eindstation. Keulen: ‘Dit is voor ons onderdeel van een continue verbetering van het kanaal internet. Wij geloven dat als onze website op orde is en blijft, de burger tevreden zal zijn met onze dienstverlening. Het heeft ook voordelen voor onze eigen bedrijfsvoering; goede elektronische formulieren kunnen bijvoorbeeld het baliebezoek en telefoontjes naar de gemeente verminderen. Bovendien gaan we de kennis en ervaring uit dit project inzetten voor de bouw van een nieuw intranet. Zo investeren we in onze eigen mensen en hun kennis.’

Gerelateerd

  • Delen op Facebook
  • Delen op Twitter
  • Delen op LinkedIn