Terug naar overzicht Case studies

Case study: Microsoft Toegankelijk

Microsoft heeft er baat bij dat zijn ICT-technologie voor iedereen toegankelijk is. De softwaregigant heeft er zelfs een aparte website voor ingericht: Mirosoft Toegankelijkheid. Jeroen Hulscher van Microsoft legt uit waarom toegankelijkheid niet alleen goed is voor mensen met een functiebeperking, maar ook voor zoekmachines.

Toegankelijkheid: mythe of noodzaak?

Nederland telt zo’n 4 miljoen mensen met een functiebeperking – van slechthorend tot laaggeletterd. Dat is bijna 25% van de bevolking. Iedere organisatie heeft dus onvermijdelijk mensen met een functiebeperking in haar doelgroep. Alleen al om die reden zou ICT-toegankelijkheid een issue moeten zijn in iedere organisatie!

Zoekmachines

Maar daarnaast is er één type gebruiker die we allemaal erg belangrijk vinden. Dit type gebruiker is doof, blind en motorisch beperkt: de zoekmachine! Voor iedere website is het cruciaal goed vindbaar te zijn in zoekmachines, er wordt dan ook miljoenen geïnvesteerd in advertenties in zoekmachines. In 2010 werd naar schatting zo’n 460 miljoen geïnvesteerd in zoekmachinemarketing. Natuurlijk is dit zinvol, maar de natuurlijke vindbaarheid van je website is voor een groot deel gewaarborgd in de richtlijnen voor toegankelijkheid.

Op onze eigen website Microsoft Toegankelijk is bijvoorbeeld zo’n 70% van de bezoekers – zo bleek uit onze statistieken – op zoek naar informatie over Office producten. Microsoft heeft hier echter een aparte website voor, dus waarom komen mensen op de verkeerde plek uit? Wat blijkt; omdat de toegankelijkheidswebsite voldoet aan de webrichtlijnen, is deze kwalitatief beter opgebouwd en daarmee vele malen beter vindbaar dan de Office website, die weliswaar attractiever, maar minder logisch is opgebouwd. Dat betekent een gemiste kans die aanzienlijk zou besparen op bijvoorbeeld marketingbudgetten en advertentiekosten.

Mobiel

En er zijn meer redenen om toegankelijk te bouwen. De snelstgroeiende groep internetgebruikers van de afgelopen jaren is die van de mobiele gebruikers. Tegelijkertijd is het tevens de meest gedivergeerde markt. Er zijn enorm veel typen telefoons, besturingssystemen en browsers, waardoor het belangrijk is er een bepaalde werkwijze op na te houden, zodat de ondersteuning van de verschillende platformen optimaal is. Die werkwijze is voor een groot deel geborgd in de standaard, opgesteld door het W3C ten behoeve van mobiele websites.

Nadat we bij Microsoft enkele projecten hadden ontwikkeld op basis van de webrichtlijnen, kwamen we tot de prettige ontdekking dat onze toegankelijke websites al voor ruim 50% voldeden aan deze mobiele standaard. Onze websites waarbij geen rekening was gehouden met toegankelijkheid, voldeden gemiddeld maar voor 10 tot 20% aan de mobiele standaard.

Meer redenen

Werken volgens standaarden zorgt ervoor dat je website solide is gebouwd; het maakt de kwaliteit van de website inzichtelijk en verbetert de natuurlijke vindbaardheid van een website. Bovendien functioneert een website dan op alle mogelijke platforums, systemen en apparaten en is en blijft ‘ie gebruiksvriendelijk. Ook is een website die is gebouwd volgens de standaarden aantoonbaar makkelijker te onderhouden. Toegankelijkheid is een van de pijlers van maatschappelijk verantwoord ondernemen, dus het draagt ook nog eens bij aan een positief imago.
Kortom, redenen te over om serieus aan de slag te gaan met een toegankelijke website. Iedereen vaart er wel bij!

Dit is een bewerking van een artikel van Jeroen Hulscher op Frankwatching: 'Toegankelijkheid van websites: mythe of noodzaak', 10 november 2011.

Gerelateerd

  • Delen op Facebook
  • Delen op Twitter
  • Delen op LinkedIn