Het MKB digitaal toegankelijk

Sector

Miljoenen Nederlanders kunnen niet vanzelfsprekend gebruik maken van websites of webshops. Bijvoorbeeld omdat ze slechtziend, blind of kleurenblind zijn. Moeite hebben met lezen of omdat ze geen muis kunnen bedienen. Slechthorende of dove mensen hebben vaak problemen met video’s. Voor deze mensen is het belangrijk dat de tekst en afbeeldingen worden herkend door spraaksoftware, er voldoende contrast is tussen kleuren, het lettertype groot genoeg is, video’s ondertiteld zijn en de website bijvoorbeeld ook te bedienen is met enkel een toetsenbord.
Is je website digitaal toegankelijk voor iedereen?

Digitale toegankelijkheid wordt de norm

In 2025 wordt de European Accessibility Act van kracht. Dit betekent dat onder andere geldautomaten, financiële diensten én e-commerce-bedrijven digitaal toegankelijk moeten worden. En dus aan de WCAG-richtlijnen moeten voldoen. Je kunt als ondernemer natuurlijk wachten tot 2025 met het toegankelijk maken van je website of webshop, maar het is de vraag of dat slim is.

Alle overheidswebsites zijn sinds 2020 digitaal toegankelijk. Dit betekent dat ook mensen met een visuele of andere beperking vanaf deze datum idealiter zélf online een paspoort kunnen aanvragen, een aangifte bij de politie kunnen doen of zelf kunnen opzoeken wanneer het vuilnis in hun straat wordt opgehaald.

Het MKB digitaal toegankelijk!

Je kunt als ondernemer nu al aan de slag met het toegankelijk maken van je website, want als je als overheid een bezoeker online ‘kwijtraakt’ is dat vooral lastig voor de bezoeker. Als jij als ondernemer een klant kwijtraakt, betekent dat minder omzet én een ontevreden bezoeker die ergens anders zijn inkopen gaat doen. Dus waarom zou je wachten als je nu al meer klanten kunt winnen.
Hieronder staan diverse links naar informatie die je de weg wijzen naar toegankelijkheid! Kijk waar je staat in het proces naar toegankelijkheid en wij helpen je verder.

Ben je nog niet bekend met digitale toegankelijkheid?

Maak kennis met digitale toegankelijkheid

Wil je weten hoe toegankelijk je website nu is?

Hoe toegankelijk is je website nu?

Wil je weten hoe je je website toegankelijk kunt maken?

Hoe maak je je website toegankelijk?

Wil je weten hoe je zelf kunt testen of je website toegankelijk is?

Hoe test je je website op toegankelijkheid?

Wil je weten hoe je een website ook voorziet van toegankelijke content?

Hoe houd je je website toegankelijk?

Waarom een digitaal toegankelijke website?

1. Je wordt eerder gevonden

Een digitaal toegankelijke website wordt veel beter gevonden door zoekmachines(externe link). Google is namelijk ook blind en kan een website beter lezen als de WCAG-richtlijnen zijn toegepast. Zo wordt je website ook beter beoordeeld en krijg je een hogere notering in zoekopdrachten.

2. Je bereikt een groter publiek

Uit onderzoek in de statistieken van de Europese Commissie, de Verenigde Naties en de Wereldbank is gebleken dat ongeveer 20% van de bevolking een tijdelijke of permanente beperking heeft. Deze beperking belemmert het gebruik van je website. Omgerekend zijn dat circa 3,4 miljoen Nederlanders. Met een toegankelijke website krijg je deze potentiële klanten erbij.

3. Je ontlast je telefoon, helpdesk of klantenservice

Als iedereen goed met je website kan werken, wordt de telefonische klantenservice of de helpdesk minder belast. Dit scheelt je tijd en moeite – en dus kosten.

4. Het straalt positief af op je onderneming

Waarom zou je mensen willen uitsluiten van je dienst of product? Toegankelijk zijn voor iedereen, met of zonder beperking, zorgt ervoor dat je sociale ongelijkheid tegengaat en de integratie bevordert van mensen die vaak onbewust vergeten worden. Dit heeft een positief effect op zowel de gebruikers als op je medewerkers en draagt bij aan een positief imago van je organisatie.

Het MKB digitaal toegankelijk!

  • Hoe toegankelijk is je website nu?

    Voor meer inzicht in de huidige status van een website is er een scan ontwikkelt waarin je een webpagina kunt invullen. Zo krijg je snel een goed overzicht hoe je website scoort op belangrijke toegankelijkheidspunten.

  • Hoe maak je je website toegankelijk?

    Om je website aan alle richtlijnen van toegankelijkheid te voldoen, is tijd, kennis en aandacht nodig. Als ondernemer ontbreekt het hier vaak aan. Gelukkig kun jij (of je web developer) met de volgende zogenaamde 'quickwins'  je website toch al een een stuk toegankelijk kunt maken. Dan kun je als je meer tijd hebt of een nieuwe website gaat maken kijken naar de gehele toegankelijkheid.

  • Hoe test je je website op toegankelijkheid?

    Wanneer we zelf de site testen op toegankelijkheid heeft dit als grote voordeel dat we ons kunnen inleven in de gebruiker. Bijvoorbeeld door een website te 'lezen' met behulp van voorleessoftware. Op die manier ontdekken we snel op welke onderdelen de website nog ontoegankelijk is. Of waar de website nog foutjes vertoont die je op het oog niet zo snel ziet. Ook bestaan er tools die het mogelijk maken om je site deels automatisch op toegankelijkheid te testen.