Terug naar Toegankelijkheid digitaal lesmateriaal

Waar en Niet Waar

Een aantal veelgehoorde vooroordelen, waarheden en onwaarheden over toegankelijkheid van digitaal lesmateriaal.

Waar en niet waar over toegankelijkheid

Studenten maakten een toegankelijke en online werkende versie van een invuloefening Engels

  • Het is duurder want je moet steeds een alternatief maken voor gehandicapten
    NIET WAAR. Uit ervaringen met grotere en kleinere websites en software projecten blijkt dat als je toegankelijkheid vanaf de start meeneemt je geen alternatieve versies meer nodig hebt. Iedereen kan dan werken met dezelfde versie. De Amerikaanse overheid berekende dat het eenmalig tussen de 3 en de 5 procent extra kan kosten.
  • Je kunt digitaal lesmateriaal niet toegankelijk maken want dan wordt het saai
    NIET WAAR. Zoek als een bedrijf dit zegt een ander bedrijf met meer kennis van zaken. Je hebt dezelfde mogelijkheden, maar soms moet je een andere techniek gebruiken. Hou daar bij de aanbesteding van een opdracht rekening mee. Sommige bedrijven kunnen alleen maar werken met in basis ontoegankelijke technieken en zijn niet bereid om in plaats daarvan een toegankelijke techniek te gebruiken of een toegankelijke laag toe te voegen.
  • Toegankelijkheid wil zeggen dat alles zwart-wit moet zijn of blauw met gele letters
    NIET WAAR. De website van Wehkamp is toegankelijk gemaakt, net als alle media en actiesites van de overheid. Belangrijk is om bedrijven te zoeken die weten waar het over gaat.
  • We hebben al een site en dus is het te laat
    GEDEELTELIJK WAAR. Het aanpassen van bestaande systemen is veel duurder dan het direct vanaf de start meenemen van toegankelijkheid. Toch is het mogelijk om op korte termijn oplossingen door te voeren en daarna per release. Vooral als het gaat om websites en webapplicaties is toegankelijkheid altijd mogelijk, ook achteraf.
  • Je kunt geen filmpjes gebruiken als het toegankelijk moet zijn
    NIET WAAR. De youtube speler ondersteunt zowel ondertiteling als audiodescriptie. Er staan uitgebreide voorbeelden op het web en zelfs achteraf toegankelijk maken is mogelijk via sociale netwerken, uitbesteden en zelf doen. Hou vanaf het begin rekening met toegankelijkheid en voorkom de noodzaak voor audiodescriptie.
  • Educatieve games zijn dan niet meer mogelijk
    GEDEELTELIJK WAAR. Omdat games gebruik maken van visuele effecten en gebaseerd zijn op ontoegankelijke technieken is het lastig om ze toegankelijk te maken. Wel is het mogelijk om een alternatief te bedenken dat wel voor iedereen toegankelijk is.
  • Er is niet genoeg kennis over toegankelijkheid
    WAAR. Er zijn maar weinig voorbeelden en het is nog geen onderdeel van opleidingen en projecten. Er is ook nog geen onderwijsmateriaal om ontwikkelaars maar ook docenten en leerlingen die digitale lesmaterialen maken op te leiden.
  • Digitale examens kunnen niet toegankelijk zijn vanwege de beveiliging
    NIET WAAR. Zelfs online bankieren, invullen van aangiftes en bestellen bij webwinkels kan via het web. Recente acties laten ook zien dat geen enkel systeem onkraakbaar is. Zelfs met software beveiliging op de computers zelf zal er dus gesurveilleerd moeten worden.
Tags:
Categorie:
Projecten
  • Delen op Facebook
  • Delen op Twitter
  • Delen op LinkedIn