Terug naar Toegankelijkheid digitaal lesmateriaal

Hoe maak je toegankelijke voorbeelden

Iedereen kan digitaal lesmateriaal toegankelijk maken

Digitaal lesmateriaal toegankelijk maken

Iedereen kan het

Stichting Accessibility vroeg aan multimedia studenten om twee van de geteste methodes eens toegankelijk te maken. De opdracht was om ze niet alleen te laten voldoen aan de technische richtlijnen maar ze ook nog te laten goedkeuren door gebruikers. Dat is gedaan met de luistercd en met de methode All Right. Beide alternatieven zijn binnen twee weken gebouwd door studenten die niet eerder met het onderwerp in aanraking waren geweest. De eindresultaten voldeden aan de technische eisen en gebruikers konden nu wel alle opdrachten uitvoeren. De voorbeelden zijn intern beschikbaar.

Waar kun je op letten

Toegankelijkheid is niet nieuw. Voor toegankelijke en gebruiksvriendelijke digitale leermiddelen is al heel veel informatie beschikbaar. Daaronder ook voorbeelden van oplossingen. Hoe zorg je voor toegankelijkheid zonder concessies aan vormgeving, financien en interactie:

  1. Opnemen in aanbestedingen en bij opdrachtverstrekking
    Voorzie in kant en klare "knip en plak" teksten die opdrachtgevers kunnen gebruiken en lever een telefonische helpdesk voor als bouwers aangeven dat iets niet kan. Vraag het altijd eerst na!
  2. Kennisbeschrijving en verspreiding
    Wat nog mist is structurele beschrijving en beschikbaarstelling van de bestaande (internationale) expertise, het opstellen en/of vertalen van richtlijnen en toetsingskader, een curriculum/lespakket voor de ontwikkelaars van de toekomst en een servicedesk zoals stichting Accessibility die biedt maar dan voor onderwijsmiddelen.
  3. Voorlichting en voorbeelden
    Ook voorlichting aan de bouwers van educatieve applicaties zodat ze weten waarvoor ze het doen. Daarbij valt vooral te denken aan filmpjes maar ook aan een curriculum die opleidingen kunnen gebruiken.
  4. Het principe gelaagd bouwen
    Gelaagd bouwen, ook wel ‘Progressive enhancement’ genoemd wil zeggen dat de werking van digitaal lesmateriaal niet afhankelijk is van één bepaalde technologie. Zie ook het voorbeeld van de Boeing 747 hieronder:

    "Een vliegtuig (Boeing 747, 4 turbinemotors) krijgt tijdens een vlucht motorische problemen, een van de motoren valt uit! het vliegtuig blijft gelukkig door vliegen omdat het niet afhankelijk is van alle 4 werkende motoren"

    Het vliegtuig is te vergelijken met de website. De vier motoren zijn de onafhankelijk van elkaar werkende technologieën. Gelaagd bouwen zorgt er ook voor dat wanneer een (nieuwe) browser iets niet ondersteunt het systeem altijd terug kan vallen op de daaronderliggende laag.
Tags:
Categorie:
Projecten
  • Delen op Facebook
  • Delen op Twitter
  • Delen op LinkedIn