Terug naar overzicht 3D toepassingen

Haptisch onderwijs

Waar je ons eerst vooral hoorde praten over het 3D printen voor voelbaar onderwijs hebben we het nu over haptisch onderwijs. Tijdens ons onderzoek is namelijk duidelijk geworden dat het gaat om veel meer dan 3D printen. 3D printen is slecht maar een middel om haptische modellen te maken. Er zijn veel meer manieren om deze modellen te maken, denk bijvoorbeeld aan het casten (gieten) van modellen in mallen, of gebruik te maken van een vacuumformer dat vroeger veel gebruikt werd.

Daarnaast komt uit ons onderzoek ook naar voren dat een 3D model niet altijd de beste keuze is om iets via haptische informatie uit te leggen. Zo werkt een tactiel tekenening in sommige gevallen veel betere manier om iets uit te leggen. Vooral als het gaat om schematische overzichten of iets wat in meerdere stappen moet worden uit worden gelegd. Denk bijvoorbeeld aan de verwerking van producten in een fabriek.

Waarom haptisch en niet tactiel?

Haptisch Onderwijs is voor ons een nieuwe manier van denken over het onderwijs aan blinden en slechtzienden waar tactiele, oftewel haptische informatie centraal staat. Waar nu vaak voornamelijk via braille, of door middel van spraaksoftware onderwijs wordt gegeven, geloven wij dat het gebruik van tactiele materialen een aan zienkelijke impact kan hebben op de effectiviteit van het onderwijs.

Dit komt omdat er gebruik wordt gemaakt van meerdere modaliteiten. Er wordt zowel via geluid, als tast informatie overgebracht. Op deze manier wordt zowel het verbale- als het non-verbale deel van de hersenen aangesproken wat volgens de multimodaliteit theorie leidt tot het beter kunnen verwerken van deze informatie. Hierdoor zijn leerlingen in theorie in staat om de informatie beter te onthouden wat het onderwijs een stuk effectiever maakt. Op dit moment zijn we bezig met het opzetten en ontwikkelen van een experiment waarmee we dit ook in de praktijk aan kunnen tonen.

Onderwijs moet ook leuk zijn!

Naast de focus op het verhogen van de effectiviteit van onderwijs vinden wij het ook belangrijk dat het plezier met zich mee brengt. Onderwijs voor jou zou ook een stuk minder leuk geweest als er geen plaatjes in je boeken stonden, geen video’s waren die je uitleg gaven, of spelletjes waar je ook iets van kan leren. Onderwijs is veel meer dan alleen het onthouden van feiten of het opdoen van bepaalde vaardigheden. Het gaat om het ontwikkelen van jezelf en ervaring opdoen om verder te komen in je leven. Met haptisch onderwijs hopen wij hier meer invulling aan te kunnen geven.

Progressive Enhancement

Haptisch onderwijs stelt tactiele materialen centraal, maar uiteindelijk  streven we naar inclusie. Ons doel is om modellen te wikkelen die als basis toegankelijke haptische informatie in zich hebben; dit wil zeggen dat een blinde leerling alle belangrijke informatie via tast en begeleiding tot zich moet kunnen nemen. Deze haptische informatie kan je natuurlijk ook gewoon zien! We zorgen er dus voor dat het voor blinde leerlingen werkt, en bouwen dan verder op zodat het ook door andere slechtziende of reguliere leerlingen gebruikt kan worden door bijvoorbeeld kleur toe te voegen. In software ontwikkeling wordt dit progressive enhancement genoemd.

Wordt vervolgd…

In de komende tijd zullen we deze pagina verder uitbreiden zodat we alle projecten waar we werken aan haptisch onderwijs hier ook op komen te staan. Zowel projecten die we al hebben gedaan, maar vooral ook de projecten waar we nu hard mee bezig zijn. Zo zijn we ook bezig met het ontwikkelen van richtlijnen voor toegankelijke maquettes, maar ook het toevoegen van online interactie aan deze fysieke haptische modellen.

Wil je alvast meer weten of zou je hier graag aan mee willen werken? neem dan contact op met Ruben Brandsma (r.brandsma@accessibility.nl) en bekijk enkele van onze modellen op https://www.thingiverse.com/Tep3D/designs Je kan alle modellen hier gratis downloaden en zelf printen!

Voor de liefhebber de paper die Ruben Brandsma en Eric Velleman hebben geschreven en gepresenteerd op de ICEVI conferentie in Brugge.

Tags:
Categorie:
Projecten
  • Delen op Facebook
  • Delen op Twitter
  • Delen op LinkedIn