Terug naar overzicht 3D toepassingen

Op weg door een 3D maquette

Maquettes. Voor de een handige aanvulling op bijvoorbeeld een bouwproject of een tentoonstelling, voor de ander een noodzaak om de weg te kunnen vinden in de omgeving. Tot die laatste groep behoren blinden en slechtzienden. Accessibility werkt samen met Bartiméus aan richtlijnen voor maquettes die deze doelgroep beter de weg wijzen in een gebouw.

‘Wat visueel beperkten in het klein met hun handen kunnen voelen, kunnen ze in hun hoofd vertalen naar de werkelijkheid,’ vertelt Ruben Brandsma, onderzoeker en projectleider bij Accessibility. Hij houdt zich al 3 jaar bezig met de ontwikkeling van modellen voor het onderwijs aan blinden en slechtzienden. Sinds een jaar is hij ook bezig met onderzoek naar toegankelijke maquettes voor blinden en slechtzienden.

Nieuw daarbij is dat hij daarbij moderne digitale productietechnieken onderzoekt en gebruikt zoals 3D printen of lasersnijden. Ruben en zijn team (Sara Schippers en Timo Hoogland) onderzoeken nu hoe 3D-printen en lasersnijden kunnen helpen om maquettes te ontwikkelen die beter behulpzaam zijn. Het uiteindelijke doel is zelfs om tot richtlijnen te komen waaraan effectieve maquettes moeten voldoen. Het onderzoek wordt financieel mogelijk gemaakt door Bartiméus Sonnenheerdt.

Emoties

‘Ons onderzoek laat zien dat maquettes nog niet veel worden gebruikt voor blinden en slechtzienden. Of ze zijn op een ontoegankelijke manier ontworpen. Op dit moment wordt de meeste informatie ontoegankelijk digitaal aangeboden,’  legt Ruben uit. ‘We hebben nu uitgebreid onderzoek gedaan onder de doelgroep naar de wensen, benodigde informatie en zelfs het effectiefste materiaal waarvan een maquette gemaakt zou moeten zijn.’ Dat laatste bouwt weer voort op een eerder onderzoeksproject, samen met de TU/Eindhoven en Material Sense. Onder leiding van Simone van de Waardt onderzochten studenten Industrial Design de relatie tussen materialen en emoties, met als doel om ook het gevoel van een ruimte te kunnen verwerken in een maquette.

Tactiele ervaring

‘Uiteindelijk blijken robuuste elementen, zoals hout en plastic, beter te werken dan fragiele, zachte onderdelen,’ vertelt Ruben. ‘Het gaat vooral om de zogenaamde “tactiele ervaring”; oppervlaktes waar je makkelijk overheen glijdt werken dan het beste. Aanvullende informatie zoals markeringen om tactiel afstanden aan te geven of looplijnen, blijken veelal overbodig of leiden zelfs af.’

De bouw van de 3d maquette

3D-printen en lasersnijden (van plastics) blijken bijzonder effectief bij dit proces. ‘Het werkt enorm snel, we kunnen makkelijk modellen maken en aanpassen,’ legt Ruben uit. ‘En ook kun je daarbij weer verschillende materialen gebruiken.’

Samen met doelgroep

Bijzonder is dat het hele onderzoekstraject in nauw overleg en toetsing met de doelgroep plaatsvindt. Ruben: ‘We bouwen aan de hand van aannames een model en toetsen dat dan met visueel beperkten. Die input gebruiken we vervolgens om het model aan te passen en opnieuw te toetsen. Zo is de doelgroep direct betrokken bij het ontwerp en weten wij zeker dat we op de goeie weg zijn.’

Ruben heeft ondertussen al zoveel waardevolle kennis en ervaring opgebouwd, dat hij over de hele wereld tekst en uitleg geeft. ‘Het past bij Accessibility om kennis te delen en verspreiden,’ zegt Ruben. ‘En het is natuurlijk heel mooi en uniek dat we hier zo uitgebreid onderzoek kunnen doen, zo dicht op de doelgroep.’

Alle kennis is natuurlijk ook weer toepasbaar op andere gebieden. Zo is Ruben ook wereldwijd expert op het gebied van 3D-printen in onderwijs aan visueel beperkten. ‘En het eind is nog niet in zicht,’ vervolgt hij. ‘Er is nog zoveel te ontdekken om tot een werkelijk inclusieve wereld te komen!’

 

Tags:
Categorie:
Projecten
  • Delen op Facebook
  • Delen op Twitter
  • Delen op LinkedIn