Terug naar overzicht Onderzoek naar toegankelijkheid

Access Denied?

In 2008 en in 2010 deden we onderzoek naar de toegankelijkheid van methodesite en cd-rom van mixed media methoden voor leerlingen met een visuele beperking, motorische beperking en leerlingen zonder beperking. Van de opdrachten die gehandicapte leerlingen met braille in het onderzoek hebben gemaakt, bleek 95 procent niet uitvoerbaar. Drie van de vier geteste cd-roms en één van de twee sites waren voor hen niet toegankelijk.

Update: Het onderzoek is opnieuw uitgevoerd in 2008 en 2010. De resultaten daarvan zijn te lezen op de pagina toegankelijkheid van digitaal lesmateriaal.

Mixed media methoden in onderwijs

voorblad van het onderzoek Access Denied?

De overheid dringt aan op integratie van gehandicapte leerlingen in het regulier onderwijs. Des te schokkender dat de toegankelijkheid van de nieuwe generatie lesmaterialen dat nog niet toelaat, zo bleek in 2005 uit onderzoek van de Universiteit Twente, in opdracht van Stichting Accessibility, in samenspraak met de belanghebbenden. In het onderzoek stond de toegankelijkheid en het gebruiksgemak van nieuwe generatie lesmaterialen, ook wel mixed media methoden genoemd, centraal.

Mixed media methoden omvatten naast een studieboek steeds vaker ook een cd-rom en een website. Door de Universiteit Twente is onderzoek uitgevoerd naar de toegankelijkheid en het gebruiksgemak van een aantal mixed media methoden. De cd-roms en methodesites blijken lang niet allemaal toegankelijk voor alle leerlingen met een handicap.

Onderzoeksresultaten

Het onderzoek was erop gericht de problemen te inventariseren die gehandicapte leerlingen ondervinden bij het gebruik van drie populaire mixed media methoden van diverse uitgeverijen. De resultaten van dat onderzoek waren verontrustend. Zo bleek 95 procent van de opdrachten die gehandicapte leerlingen met braille maakten niet uitvoerbaar te zijn. Drie van de vier geteste cd-roms en één van de twee sites waren voor hen niet toegankelijk. Leerlingen met andere visuele handicaps en met motorische beperkingen bleken de mixed media leermiddelen wel te kunnen gebruiken, maar ondervonden bij de meeste opdrachten meer en ernstiger problemen. Ze hadden ook meer hulp en tijd nodig om de schooltaken tot een goed eind te brengen dan hun niet-gehandicapte medeleerlingen.

Steeds meer uitgeverijen leveren studiemateriaal in de mixed media vorm. Daar komt bij dat bij mixed media methoden het traditionele studieboek als hoofdbestanddeel steeds meer op de achtergrond raakt. In plaats daarvan maken cd-roms en websites een grote opmars door. De ontwikkeling maakt duidelijk dat de toegankelijkheidsproblemen die gehandicapte leerlingen in het huidige onderwijs ondervinden in de toekomst eerder groeien dan afnemen.

Acces Denied?

  • Titel: Acces Denied? Onderzoek naar toegankelijkheid van methodesite en cd-rom behorende bij mixed media methoden voor leerlingen met een visuele beperking, motorische beperking of zonder beperking
  • Auteur: Daniëlle te Velthuis (red. Eric Velleman)
  • Jaartal: 2005 (er is een recenter onderzoek beschikbaar: zie toegankelijkheid digitaal lesmateriaal op deze website)
  • Aantal pagina's: 101
  • Taal: Nederlands

Het rapport is elektronisch verkrijgbaar. Neem contact met ons op voor een digitaal exemplaar.

 

Gerelateerd

Tags:
Categorie:
Projecten en publicaties
  • Delen op Facebook
  • Delen op Twitter
  • Delen op LinkedIn