Terug naar overzicht 3D printen voor voelbaar onderwijs

Workshop 3D printen

De workshop 3D printen is bedoeld voor geinteresseerden die bij Bartimeus werken. In de workshops leren de deelnemers volgens het principe van design thinking modellen ontwerpen. Na een sessie van een halve middag komen hier werkbare modellen uit. De workshops worden gefinancierd door de Vereniging Bartimeus Sonneheerdt. 

Groep mensen luistert naar een presentatie over 3D printen bij Protospace

Leergierig en enthousiast. Dat zijn de deelnemers die aan de eerste workshop 3D printen meedoen. Geïnteresseerd en kritisch luisteren ze naar de presentatie van Ruben Brandsma, de introductie van Claartje Aarts van Protospace en Esther van Straalen, die praktijkervaring heeft als AOB’er. Protospace is in Utrecht en is een 'FabLab', wat staat voor Fabrication Laboratory. In het verleden is hier een 3D printer ontwikkeld en de kennis en kunde die Protospace heeft opgebouwd maakt de plek tot een inspirerende omgeving. 

Design thinking

De workshop draait onder andere om het op gang brengen van een denkproces, wat ook wel ‘design thinking’ heet. Nadat Ruben zijn onderzoek heeft gepresenteerd en Esther haar ervaringen uit de praktijk heeft toegelicht vertelt Claartje wat Design Thinking inhoudt. Als eerste leer je over de doelgroep waar je voor aan de slag gaat. Vervolgens definieer je het probleem en ga je in een brainstorm op zoek naar oplossingen. Vervolgens bouw je een prototype en met dit prototype ga je tests uitvoeren bij de doelgroep. Dan begint het proces opnieuw totdat je een volmaakt model hebt dat werkt en aansluit bij de wensen en mogelijkheden van de doelgroep. 

Cyclus van design thinking, empathiseren, definieeren, idee, prototype, test.

LesmateriaalRuben legt uit hoe de brailleboog werkt aan deelnemers van de workshop.

Vervolgens gaat de groep onder leiding van Claartje op zoek naar oplossingen en mogelijkheden voor 3D geprint lesmateriaal. Dat is een uitdaging, want wat is er nu nodig en hoe
zorgen we ervoor dat het zo eenvoudig is dat je het uit de kast trekt en er verder geen uitleg bij nodig is? Wat daarbij natuurlijk belangrijk is, is dat het materiaal door de leerling zelf te gebruiken is. Het moet dus logisch en toegankelijk zijn, en liefst nog niet bestaan. Esther heeft enkele voorbeelden meegenomen die nodig toe zijn aan vernieuwing, uit hout gesneden voorwerpen die ook nog eens erg arbeidsintensief zijn om te maken. Via de voorbeelden, de doelgroep en het brainstormen over materiaal komen we uiteindelijk op een specifiek onderwerp. 

Breuken

Het eerste prototype van de breuken wordt geprint op een 3D printer van Protospace.In de brainstormsessie komen we gezamenlijk uit op problemen als verhoudingen, maar ook breuken passeren de revue. Dat laatste onderdeel blijkt een uitdaging te zijn, want iedereen kan zich moeilijkheden van het delen van de taarten, pizza’s en wat al niet meer goed herinneren. Daar gaat de groep vervolgens mee aan de slag, want hoe maak je breuken nu toegankelijk en zorg je ervoor dat het 3D geprinte materiaal ook van toegevoegde waarde is bij ingewikkelder breuken en niet alleen om het concept uit te leggen. Uiteindelijk wordt ook hier een oplossing voor gevonden en wordt aan het eind van de workshop het eerste prototype geprint. Met dit prototype gaan we aan de slag, en we hopen dit uiteraard verder uit te werken als lesmateriaal. 

Tags:
Categorie:
Projecten en publicaties
  • Delen op Facebook
  • Delen op Twitter
  • Delen op LinkedIn