Terug naar overzicht 3D printen voor voelbaar onderwijs

Start onderzoek project 3D printen voor voelbaar onderwijs

3D printen is een veelbelovende techniek om zelf voelbare objecten mee te maken. Voelen is een belangrijk zintuig als iemand niet of slecht kan zien. Hoe je dit kunt toevoegen aan het onderwijs zoeken we uit in het project ‘3D printen voor voelbaar onderwijs’.

                                                                        Ruben Brandsma is een van de collega’s die zich bezig houdt met onderzoek in dit project. Hij studeert aan de Hogeschool Utrecht en heeft de specialisatie Creatieve Industrie gedaan 3D printer closeup van de printerkopmet een minor in Gamedesign. In het kader van zijn afstudeeronderzoek gaat hij aan de slag met de diverse vragen die hieromtrent bestaan. 

 Digitalisering van het onderwijs

Onderwijs digitaliseert en daarin wordt steeds meer gevisualiseerd. Steeds vaker wordt audiovisueel materiaal gebruikt. Dit is voor blinden en slechtzienden erg lastig. Hoewel er binnen het blinden- en slechtzienden  onderwijs gebruikt wordt gemaakt van 2.5D blijft het moeilijk om bepaalde elementen uit het onderwijs goed over te brengen.

Een mogelijke oplossing hiervoor is het 3D printen. Je kan van alles ontwerpen en dit naar de printer sturen. Afhankelijk van de grootte komt er na een bepaalde tijd een fysiek tastbaar model uit. Hier kunnen teksten in braille op worden gezet voor uitleg en onderdelen kunnen worden samengevoegd. Er is zelfs de mogelijkheid om functionele elektronica toe te voegen om het model interactief te maken. Docenten in het bezit van een printer kunnen het model downloaden en zelf printen of aanpassen naar eigen inzicht.3D printer met groen lint print een vorm uit

Ruben: “Het probleem is echter dat hier vrij weinig over bekend is en dat het een enorme taak is om alle modellen te ontwikkelen. Blinden en slechtzienden kunnen dit helaas moeilijk zelf doen. Ik zal dit tijdens mijn afstuderen verder onderzoeken en in gesprek gaan met de doelgroep en experts.” 

Tags:
Categorie:
Projecten en publicaties
  • Delen op Facebook
  • Delen op Twitter
  • Delen op LinkedIn