Terug naar overzicht 3D printen voor voelbaar onderwijs

Onderzoek 3D printen

In het project '3D printen voor voelbaar onderwijs' gaan we op zoek naar manieren om het onderwijs aan blinde en slechtziende leerlingen leuker, aantrekkelijker en uitdagender te maken. Ruben Brandsma heeft onderzoek gedaan naar 3D printen. Daarbij kijkt hij niet alleen naar het 3D printen zelf, maar ook naar de toegevoegde waarde bij de bestaande lesmethodes. Daar horen ook testen in de praktijk bij, en daar heeft Ruben er al enkele van uitgevoerd. 

Twee leerlingen die een 3D print testenEen bol, een vierkant en een organische vorm. Samen met vijf middelbare scholieren van Bartimeus in Zeist hebben we deze testvormen, die we 3D geprint hebben, onderzocht.

Ruben Brandsma die aan dit project werkt is enthousiast: “Het is leerzaam om met de doelgroep om de tafel te zitten en direct feedback te krijgen. Er zijn nuttige resultaten uit het onderzoek gekomen die ik direct kan gebruiken.” Met de drie testvormen die gebruikt zijn, kun je alle modellen maken. De vormen komen namelijk altijd voor in 3D modellen. Ruben: “We hebben deze drie soorten modellen op verschillende kwaliteiten en materialen geprint en vervolgens afgewerkt.”

Resultaat

“We hebben geprint op 200 micron, 100 micron en 50 micron. Vijftig micron is net zo dik als een mensenhaar. De materialen die we hebben onderzocht zijn twee soorten plastic, PLA en ABS. PLA is een plastic op natuurlijke basis en ABS is op oliebasis. Daarnaast hebben we twee soorten filament getest, hout en rubber. Tot slot hebben we ABS afgewerkt met acenton en PLA met een speciale 3D coating.”

Uiteindelijk komen de beide afgewerkte modellen het beste uit de test. De leerlingen vinden deze modellen fijn omdat ze glad zijn en geen onregelmatigheden hebben.

Twee vierkanten en twee halve bollen in de kleuren rood en blauw        Domtoren in vier onderdelen in de kleur groen        Drie gesneden taartvormen in de kleuren blauw groen en rood

Verder onderzoek

Er zijn een aantal onderzoeken geweest naar de toegevoegde waarde van 3D printen voor blinden en slechtzienden. Ruben: “Helaas tot op heden niet naar hoe je nu precies moet printen.” Een deel van het onderzoek dat Ruben heeft uitgevoerd is bedoeld om een universeel advies te geven. Welke instellingen, materiaal en afwerking moet je gebruiken om een optimale 3D print voor blinde en slechtziende leerlingen te maken? Daarbij kijken we ook naar het kostentechnische aspect en natuurlijk het prettig aanvoelen van de 3D print.

Ruben: “Wat de ene leerling prettig vindt, is verre van fijn voor een ander. Het tactiele gedeelte van het onderzoek is daarom belangrijk omdat je alleen de bedoelde informatie wil overbrengen aan de leerling. Die moet natuurlijk wel aankomen en dat lukt niet als het een vervelend gevoel geeft."

Benieuwd naar verdere bevindingen uit het onderzoek? Die komen op een later moment beschikbaar.

Tags:
Categorie:
Projecten en publicaties
  • Delen op Facebook
  • Delen op Twitter
  • Delen op LinkedIn