Terug naar overzicht Onderzoek naar toegankelijkheid

3D printen voor voelbaar onderwijs

3D printen is een veelbelovende techniek om zelf voelbare objecten mee te maken. Voelen is een belangrijk zintuig als je niet of slecht kunt zien. Ook bij het leren. We willen daarom onderzoeken welke mogelijkheden het 3D printen biedt voor het onderwijs aan blinde en slechtziende kinderen. We willen daarbij ook graag te weten komen hoe je functionele technologie aan de 3D geprinte modellen kunt toevoegen. Zoals voelsensoren die een gesproken uitleg of andere geluiden laten horen als je er met je vinger overheen gaat.

Vrouw houdt 3D geprint groen hart in haar handenGoed onderwijs is niet vanzelfsprekend

Goed, aantrekkelijk en toegankelijk onderwijs kunnen volgen is een belangrijke voorwaarde om volwaardig te kunnen deelnemen aan onze maatschappij. Voor kinderen die blind of slechtziend zijn is dit niet vanzelfsprekend. Zo bevat lesmateriaal veel plaatjes die kinderen met een visuele beperking niet kunnen zien en daarom moeten overslaan. Hierdoor kunnen deze kinderen soms niet goed meedoen in de klas. Dat is niet alleen vervelend voor het kind – het is ook niet goed voor de leerprestaties.

Voelbare objecten onderzoeken

Voor dit project is bij Vereniging Bartiméus Sonneheerdt een projectaanvraag ingediend. Onder leiding van Stichting Accessibility gaan experts op het gebied van 3D printen onderzoeken wat de mogelijkheden van 3D printen zijn voor voelbaar onderwijs. Dit doen ze samen met ‘ervaringsdeskundigen’ die blind of slechtziend zijn, en met docenten en leerlingen van de school van Bartiméus. Aan de hand van proefmodellen worden diverse typen modellen, objecten, voelbare materialen en technologieën getest. Uit deze testen moeten definitieve voelbare modellen komen die gebruikt kunnen worden in het onderwijs aan kinderen en jongeren met een visuele beperking. De modellen moeten tevens aansluiten op bestaande lesmethoden in het (reguliere) onderwijs.

We willen vervolgens de digitale tekeningen van de 3D modellen online beschikbaar maken voor iedereen, zodat een school het model zelf kan printen en gebruiken. Daarbij willen we een speciale kit ontwikkelen, waarmee scholen het 3D geprinte model interactief kunnen maken door zelf technische snufjes toe te voegen aan het geprinte model.

Updates over het project

Het project is begin januari 2016 van start gegaan. Om iedereen op de hoogte te houden van het project, onze bevindingen en vorderingen plaatsen we hier de updates. Kom regelmatig terug om te kijken hoe het er voor staat!


Update 1: start project

Goed nieuws, we zijn begonnen! Ruben is aan de slag gegaan met de eerste prints en is gestart met het onderzoek. In deze eerste update vertelt Ruben wat hij precies gaat doen de komende periode. 

Update 2: Workshop 3D printen

In het kader van het 3D project worden er ook diverse workshops georganiseerd voor geinteresseerden. Lees hier meer over de eerste workshop.

Update 3: Onderzoek 3D printen

Ruben Brandsma heeft onderzoek gedaan naar 3D printen voor voelbaar onderwijs. Lees hier een aantal van zijn bevindingen.

Update 4: Publicatie artikel 3D printen InfoVisie

Ruben Brandsma en Erik Schotman hebben een artikel over 3D printen geschreven wat gepubliceerd is in het blad InfoVisie. Binnenkort volgt het artikel.

Update 5: 3D kikker ontleden

Fysieke handelingen en proeven in het onderwijs worden toegankelijker gemaakt door dit soort oplossingen.

Gerelateerd

Tags:
Categorie:
Projecten en publicaties
  • Delen op Facebook
  • Delen op Twitter
  • Delen op LinkedIn