Terug naar overzicht Mobiele apps

iPhone apps

De opkomst van smartphones en mobiele apparaten bieden een kans om voor de digitale wereld voor mensen met een functiebeperking verder te ontsluiten. Toch zijn nog verrassend weinig mobiele applicaties echt toegankelijk. De iPhone en iPad zijn daarop een uitzondering; ze zijn standaard voorzien van software die het gebruiksgemak voor mensen met een functiebeperking enorm helpen. Vandaar dat Accessibility juist deze apparaten gebruikt als basis voor de ontwikkeling van vele applicaties voor mensen met een functiebeperking.

Audio Augmented Reality

In de afgelopen jaren hebben we hard gewerkt aan Audio Augmented Reality. Bij het project Demor zijn we erin geslaagd om een shooter te maken die je op een echt voetbalveld in Zeist kon spelen. Door middel van GPS, kompas en filtering van geluid klonk het alsof je echt achter monsters aan kon rennen en zagen we ineens blinde mensen virtueel schietend met een joystick over een voetbalveld rennen. Om het te laten werken waren er toen wel 6 studenten nodig en een kluwen van opladers en aansluitingen. Ondertussen past al die technologie in een mobiele telefoon. Al in 2010 hebben we een AAR applicatie gemaakt voor het verminderen van stress bij mensen met een verstandelijke beperking. Nu hebben we het beschikbaar op de iPhone en het is nog steeds toegankelijk voor blinden. Na zes maanden werk is er een engine die 3d geluid filtert zoals Demor dat al deels deed. Het geluid en de filtering is verbeterd en ook de software is sneller gemaakt. Behalve navigatie voor blinden is het ook geschikt voor (interactieve) audiotours, games etc.. Het is niet ingewikkeld om een andere 3d ‘audiowereld’ te creëren. Het 3d geluid is met een gewone koptelefoon hoorbaar door rond te draaien. 

Kröller-Müller Augmented Audiotour

Accessibility heeft de beeldentuin van museum Kröller-Müller ontsloten voor mensen met een visuele beperking. Met de Augmented Reality Audiotour kunnen blinden en slechtzienden via virtuele audio begeleiding op hun iPhone 15 sculpturen in de tuin onderzoeken. Met hun blindenstok of blindengeleidehond wandelen ze van beeld naar beeld en kunnen eenvoudig de informatie over het beeld beluisteren.

De app is op dit moment alleen als pilotapplicatie beschikbaar.

Heare

Accessibility heeft een virtueel blindengeleidehondje ontwikkeld, waarmee blinden en slechtzienden met behulp van 3D-geluid op hun iPhone of iPad (met GPS) een route kunnen wandelen. Via de Heare website kun je met digitale pinnetjes een route maken, bewerken en delen via sociale media of e-mail. Met de Hear app kun je vervolgens de route opvragen. Geluidsignalen gidsen je met behulp van het kompas van pin naar pin. De app is niet als navigatie bedoeld, maar helpt een blinde wel de juiste weg vinden, bijvoorbeeld tijdens een duinwandeling of als je een keer de heide over wilt steken. Deze app is nog in ontwikkeling en verschijnt medio 2012 in de App Store.

Dit project is mogelijk gemaakt door een subsidie van de Vereniging Bartiméus Sonneheerdt.

Hear Mecca

Met deze app is eenvoudig de kompasrichting naar de Qibla in Mecca te bepalen. De app geeft een geluid wanneer de iPhone in de juiste richting wordt gehouden. Hij geeft dan ook meteen de afstand tot de heilige plaats weer. De app is overal en altijd te gebruiken. Handig voor slechtziende, maar ook voor ziende moslims die precies de goede kant op willen kijken. Met een volgende versie van de app is het ook mogelijk om waar je ook bent altijd naar andere belangrijke plaatsten te wijzen zoals: Noordpool, Zuidpool, Timboektoe, Rijksmuseum Amsterdam, Klompenmaker Zaanse Schans, Vrijheidsbeeld New York en natuurlijk het Europees Parlement in Brussel?

Deze app is nog in ontwikkeling en verschijnt medio 2012 in de App Store.

Gerelateerd

Tags:
Categorie:
Projecten en publicaties
  • Delen op Facebook
  • Delen op Twitter
  • Delen op LinkedIn