Terug naar overzicht Installaties en games

Audio 2.0

Het Audio 2.0 project is een project waarin Bartimeus en Accessibility samenwerken. Audio 2.0 bestaat uit diverse geluidenlijnen en een geluidenwand in het Atrium bij Bartimeus in Zeist. Hier zullen clienten ontvangen en behandeld worden. Met behulp van de ondersteundende technologie van Audio 2.0 wordt de indoor mobiliteit vergroot en de bezoekerservaring van clienten verbeterd.

Geluidenwand

Stilstaand beeld uit video van audiowall

Download deze video

Het idee voor de interactieve muur oftewel de geluidenwand is ontstaan vanuit een pilot van ICT4VIP(Bartimeus). In de pilot is onder andere geleidende verf gekoppeld aan een computer van het formaat creditcard. Met deze geleidende verf kun je bijvoorbeeld pianospelen of dingen als LED lampjes in werking zetten. Je raakt de verf aan en door deze aanraking wordt een signaal verstuurd naar de computer die vervolgens het geluid afspeelt of een andere actie in werking stelt. De geluidenwand kan bijvoorbeeld een memoryspel bevatten, waarin je twee dezelfde tegels bij elkaar moet zoeken en zo punten verdient. Of een racebaan waarbij je met je auto dezelfde lijn moet blijven volgen. En niet botsen, want anders ben je af! 

Geluidenlijn

De geluidenlijn is een route met auditieve ondersteuning door het gebouw. Via deze lijn kun je als blinde of slechtziende je weg vinden. Deze lijn is uiteraard naar keuze te gebruikenAchterkant van het prototype van Audio 2.0 door de doelgroep, want ook zonder hulp van audio zul je je weg moeten kunnen vinden. Een idee dat ontstond tijdens de brainstormsessie is om bij iedere deur een door aanraking te activeren geluidsmodule op te hangen waar wordt verteld wat er in de kamer is. Via een lijn die bijvoorbeeld uit directionele speakers bestaat vind je je weg naar de juiste kamer.

Levend voorbeeld

De mogelijkheden van nieuwe technologie zijn divers en die willen we in het Atrium inzetten om clienten en hun begeleiders hiermee kennis te laten maken. Er zijn veel combinaties van fysieke objecten met geluid te maken en allerlei vormen van interactie lijken mogelijk. Uiteindelijk willen we het volgende opleveren met het project:

  • Een interactieve geluidenwand in de speelhoek voor kinderen die blind of slechtziend zijn
  • Geluidenlijnen die verschillende routes naar verschillende locaties in het gebouw ondersteunen (3 geluidenlijnen)
  • Borden met audio ondersteuning bij elke kamer
  • Een memory muur met daarin verstopt memory kaarten zodat kinderen/volwassenen een spelletje memory kunnen doen. Met meerdere verschillende spellen (bloemen, dierengeluiden, stemmen, etc.)

Wil je meer weten over dit project en de technologie hierachter? Lees dan het artikel dat Timo Hoogland heeft geschreven over de muur. 

Interactieve geluidenmuur staat

In de ontvangstruimte van het diagnostisch centrum van Bartimeus, het Atrium in Zeist, staat nu de ‘interactieve geluidenwand'. Deze geluidenwand is ontwikkeld door ICT4VIP (project Audio 2.0) in samenwerking met Stichting Accessibility en mede mogelijk gemaakt door de Vereniging Bartimeus Sonneheerdt.

Twee personen gebruiken sensoren op een wand

De geluidenwand heeft 30 sensoren, waarvan er 28 geluiden produceren, één een muziekinstrument aanzet en één navigeert naar een andere ‘dimensie’. Wat je hoort via een van vier koptelefoons zijn geluiden, die je hoort als je in de bergen bent, onder water, in een grot of op een boerderij. Op de boerderij hoor je zelfs geluiden van overdag en ’s nachts. Je kunt het laten waaien of je kunt rondlopen, waarbij je voetstappen hoort. Kortom, de geluidenwand is een mooi belevingsinstrument voor kleine en grotere cliënten die even moeten wachten in de ontvangstruimte in Zeist.

Er is ook al gebrainstormd over de bredere toepasbaarheid van de geluidenmuur binnen Bartimeus. Zo kun je denken aan audioborden in de gangen van het diagnostisch centrum, of integratie in plafondtegels, beiden voor navigatiedoeleinden. Daarnaast kan de functionaliteit verder uitgebouwd worden. Daarbij kun je denken aan ondersteuning in het onderwijs, door thematische geluiden, of een memoryspel met geluiden. De geluidenmuur kan dus nog breder worden toegepast binnen Bartimeus en de functionaliteit verder uitgebouwd. Hier gaan we nu verder onderzoek naar doen. 

Ook maken we nog een definitieve beslissing over het uiterlijk van de muur. Daarover later meer!

LED gordijn 

LED gordijn liggend op de vloer met diverse mensen eromheen en een kleurrijk patroonHet LED gordijn is onderdeel van de mogelijkheden die we onderzoeken in het project Audio 2.0 om een nieuwe ervaring te creeren in de wachtruimte. Hier bouwen we onder andere de audiomuur.

Daarnaast willen we bekijken of we door middel van het toevoegen van licht in de vorm van LED's een nog aangenamer verblijf kunnen creeren. De naam verklapt al een klein beetje wat het is, maar wil je er meer over weten?

Lees dan hier het artikel over het LED gordijn

Tags:
Categorie:
Projecten en publicaties
  • Delen op Facebook
  • Delen op Twitter
  • Delen op LinkedIn