Terug naar overzicht Nationaal Congres Online Toegankelijkheid

Zoekmachines houden van toegankelijkheid door Joost de Valk

Joost de Valk is SEO-specialist bij Yoast. De Valk legt haarfijn uit hoe toegankelijkheid en zoekmachineoptimalisatie (SEO) onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.

Joost de Valk

Opvreten

Joost heeft zich als SEO-goeroe flink lopen opvreten bij de ochtendsessies van het congres, waarin veel werd gesproken over toegankelijkheid, maar waar de mitsen en maren steeds de overhand leken te hebben.

De Valk: ‘Toegankelijkheid: we belijden het wel, maar we doen het niet!’ Applaus uit de zaal is zijn deel. De Valk: ‘Waarom gaan we niet alle kennis niet delen en samen verder ontwikkelen – overheid, wake up!’

Met open source platforms kan dat gemakkelijk! Dat kost één keer ontwikkelgeld, maar daarna profiteert iedereen ervan, in plaats van iedere keer weer opnieuw het wiel uitvinden!

Google als blinde

Google is de grootste blinde, en we maken er allemaal gebruik van, dus waarom niet even flink trekken aan toegankelijkheid? Alleen al vanuit SEO zou je aan toegankelijkheid moeten doen. Dat was in 2005 zo, en dat is nog steeds zo!

Google verdient 700 mln aan Adword-advertenties; als alle websites aan de Webrichtlijnen zouden voldoen, kunnen alle SEO-experts een andere baan gaan zoeken en marketingbudgetten worden gehalveerd.

Toegankelijkheid bespaart dus geld!

Toegankelijkheid (en SEO) is gebaseerd op 4 principes:

  1. Waarneembaar. Google is blind, dus plaatjes en video zonder tekstalternatief of transcriptie is een no-no.
  2. Bedienbaar. Unieke titels voor pagina’s zorgen dat de websitebezoeker de content makkelijk vinden, en Google dus ook. Kruimelpaden maken helder waar je zit. De websitebezoeker wil het, maar Google ook. Hetzelfde geldt voor ‘Lees meer…’-knoppen; daar kunnen wat Google betreft een miljoen pagina’s achter hangen, want de context en waarde ontbreekt. Geef links dus betekenis. En ten slotte: vergroot de leesbaarheid door sleutelwoorden in de koppen te verwerken.
  3. Begrijpelijk. Gebruik eenvoudige taal, dan snapt ook Google het.
  4. Robuust. Programmeer netjes: screenreaders en ook Google struikelen onherroepelijk over slordig HTML.

Google verandert steeds zijn algoritme. De Valk is erg fan van de nieuwste versie: Panda. Daarin is toegankelijkheid is een steeds belangrijkere factor. Toegankelijkheid: je kunt er niet omheen, anders ben je straks helemaal niet meer vindbaar! 99% van internetgebruikers gebruikt minimaal 1 keer per maand Google. Als het niet in Google staat, is het er niet. Maak dus informatie vindbaar!

Tips over open source CMS

Tot slot nog een paar tips van De Valk:
Een ton om een website in de lucht te houden is belachelijk, dat hoeft echt niet met een open source CMS. Als maatwerk gewenst is, wordt vaak voor een 100 procent maatwerk-CMS gekozen, terwijl misschien maar 10 procent maatwerk behoeft en 90 procent standaard is. Dat is zonde en onnodig; open source kan mee-ontwikkelen. Nog los van het feit dat grote bedrijven steeds minder vaak voor maatwerk kiezen. Dat vereist alleen een andere trend in denken over software!

Tags:
Categorie:
Projecten en publicaties
  • Delen op Facebook
  • Delen op Twitter
  • Delen op LinkedIn