Terug naar overzicht Jubileumboek Toegankelijkheid op koers

Scoop je eigen soundsoep

Accessibility heeft samen met (oud) studenten van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht de hoorspelmachine Scoop ontwikkeld.

Blinde jongen met koptelefoon‘Ahoi, dit is mijn schip’, bromt Festus de piraat. ‘Het stinkt hier en het is vies!’ In prinses Maxine’s stem klinkt afschuw door. Het geluid van de golven die tegen het grote houten schip aan rollen, overstemt de twee…

Het begin van een spannend jongensboek? Bijna goed. Het is de opening van een hoorspel, gemaakt door blinde leerlingen. In een wereld waarin visuele videogames steeds populairder worden, dreigen kinderen met een visuele beperking de boot te missen. Gelukkig is tegelijkertijd het ouderwetse hoorspel weer in opkomst, geholpen door ontwikkelingen als de Podcast.
Accessibility heeft daarom samen met (oud) studenten van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (faculteit Kunst, Media en Technologie) de hoorspelmachine Scoop ontwikkeld. Hiermee kunnen blinde kinderen zelf een hoorspel maken. Met bijgeleverde geluidseffecten bouwen zij moeiteloos hun eigen wereld, en met stemfragmenten zijn complete dialogen te creëren. Ook is het mogelijk om zelf geluidsfragmenten toe te voegen. De jonge hoorspelartiesten kunnen hun Scoop-avontuur tussentijds met vrienden delen, zodat ook zij hun steentje bij kunnen dragen.


Scoop is bedoeld voor kinderen met een visuele beperking. De hoorspelmachine laat zien dat ook voor blinde kinderen op eenvoudige wijze leuke applicaties te maken zijn. Ondertussen heeft Scoop ook zijn weg gevonden naar het reguliere taalonderwijs. Leerlingen kunnen grammatica en taalbegrip oefenen in de vorm van dialogen. En wat te denken van Franse of Duitse conversatieles in de vorm van een Scoop-dialoog?
Daarom is Scoop geüpgrade naar een zelfstandig Windows programma voor het onderwijs. Het is onder andere beschikbaar via Eduvip.

Vorig artikel: Waarmerk is onderdeel van continue verbetering


Volgend artikel: "De richtlijnen zijn goed geland in de organisatie"

Gerelateerd

Tags:
Categorie:
Projecten en publicaties
  • Delen op Facebook
  • Delen op Twitter
  • Delen op LinkedIn