Terug naar overzicht Jubileumboek Toegankelijkheid op koers

Het groene mannetje

Het Waarmerk drempelvrij.nl is een begrip bij organisaties die hun website en hun bezoekers serieus nemen. Het bijbehorende groene mannetje is uitgegroeid tot een kwaliteitsembleem waarmee bedrijven en overheden laten zien dat zij hun maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen.

Het begon allemaal in 2001, toen Accessibility betrokken was bij het project Drempels Weg van het Ministerie van VWS. Hierin stond toegankelijkheid centraal – zowel fysiek als digitaal. Wij namen vanuit onze expertise het digitale gedeelte voor onze rekening. We ontwikkelden voorlichtings- en cursusmateriaal over digitale toegankelijkheid en deden veel website-onderzoek. Van daaruit was de stap naar de eerste website-inspecties al snel gezet. Zo deed de eerste versie van het groene mannetje zijn intrede als logo van Drempels Weg.

Het project Drempels Weg hield na drie jaar op, maar de inspecties bleken een groot succes. Het ministerie vroeg Accessibility daarop om de inspecties uit te breiden en een transparante organisatie eromheen op te zetten, zodat de kwaliteit gewaarborgd werd. Daarom hebben we de Stichting Waarmerk drempelvrij.nl opgezet en heeft het groene mannetje een facelift gekregen. De stichting controleert en beheert de kwaliteit van het waarmerk en het gebruik van het logo.

Sindsdien heeft het groene mannetje in sneltreinvaart zijn weg gevonden in digitaal Nederland. Het aandeel grote en kleine bedrijven dat het waarmerk voert groeit gestaag, en overheden moeten verplicht aan de eisen van het waarmerk voldoen. Maar wat ons het meest verheugt: de overall kwaliteit van websites – en daarmee de toegankelijkheid – stijgt. Internet én het groene mannetje zijn beiden volwassen geworden!

Vorig artikel: Met je ogen dicht op internet

Volgend artikel: Duidelijke taal

Gerelateerd

Tags:
Categorie:
Projecten en publicaties
  • Delen op Facebook
  • Delen op Twitter
  • Delen op LinkedIn