Terug naar overzicht Jubileumboek Toegankelijkheid op koers

Game over? New Game!

Games zijn vaak ontoegankelijk voor mensen met een functiebeperking. Accessibility wil deze groep daarom onder de aandacht van gameontwikkelaars brengen. Zo hebben we, samen met de International Game Developers Association (IGDA) en andere belanghebbenden het Game Accessibility Forum opgezet. 

‘De nieuwe entertainmentindustrie’ wordt de gamewereld wel genoemd. Een digitale wereld van fantasievolle queestes, razendsnelle auto’s of complete veldslagen. Eén ding hebben deze computerspellen gemeen: prachtige graphics, spannende geluidseffecten en je hebt vaak beide handen nodig om de spellen in volle vaart te kunnen bedienen. Daarmee zijn de games echter wel uiterst ontoegankelijk voor mensen met een functiebeperking. En dat terwijl een verrassend groot gedeelte van de game fans een (tijdelijke) functiebeperking heeft!

Accessibility wil deze groep daarom onder de aandacht van gameontwikkelaars brengen. Zo hebben we, samen met de International Game Developers Association (IGDA) en andere belanghebbenden, in 2006 het Game Accessibility Forum opgezet. Hier ontmoeten gamers (met en zonder beperking), ontwikkelaars, onderzoekers en ontwerpers elkaar en wisselen ervaringen en ideeën uit. De artikelen en video’s over gametoegankelijkheid zijn een belangrijke informatiebron voor ontwikkelaars. Mede dankzij het succes van dit forum staat het onderwerp tegenwoordig op de agenda bij online fora en congressen voor game designers. Bindende toegankelijkheidsrichtlijnen voor de gamebranche zijn er (nog) niet, maar er wordt hard aan gewerkt. En IGDA heeft op haar website inmiddels een aparte sectie Special Interest Group ingericht over gametoegankelijkheid.

Er valt weliswaar nog een wereld te winnen voor gamers met een functiebeperking, maar de praktijk laat zien dat het kan. Neem bijvoorbeeld het populaire World of Warcraft: daarin was een belangrijke functie met verschillende kleuren gedefinieerd. Na klachten op diverse fora is er nu tekst toegevoegd, zodat ook kleurenblinde gamers ermee uit de voeten kunnen.

Zo simpel kan het zijn om digitaal entertainment voor echt iedereen bereikbaar te maken!

Vorig artikel: Accessibility internationaal koploper

Volgend artikel: Toegankelijkheid als mentaliteit

Tags:
Categorie:
Projecten en publicaties
  • Delen op Facebook
  • Delen op Twitter
  • Delen op LinkedIn