Terug naar nieuwsoverzicht

Michel Demmenie zet in op urgentie en expertise

Sinds 1 juli staat Michel Demmenie aan het roer van Stichting Accessibility. Een nieuwe wereld voor hem, maar eentje die naadloos aansluit op zijn loopbaan in de IT-wereld en zijn sociale bevlogenheid. ‘Nooit bij stil gestaan dat de digitale-
toegankelijkheidsproblematiek speelt bij zo’n 2,5 miljoen mensen in Nederland!’ Dat besef verdient meer aandacht bij overheden en bedrijven, en bij IT-leveranciers: ‘Zij moeten hun verantwoordelijkheid nemen.’

‘Bij digitale toegankelijkheid dacht ik eigenlijk vooral aan blinden en slechtzienden,’ vertelt Michel. ‘Maar in de voorbereiding op mijn sollicitatie leerde ik dat de groep mensen die gebaat, of zelfs afhankelijk is van toegankelijke digitale toepassingen, véél groter is! Wat dacht je van slechthorenden, kleurenblinden, maar ook: mensen die in een volle treincoupe zitten en hun koptelefoontje zijn vergeten, maar een video willen bekijken. Zij hebben ook ondertiteling nodig!’

Michel DemmenieHet is wat Michel betreft dan ook een van de speerpunten voor de komende tijd: zijn IT-netwerk meenemen in de ontwikkelingen op het gebied van digitale toegankelijkheid.

Hij verbaasde zich erover dat dit besef zo weinig leeft bij organisaties die online met publiek en cliënten in contact staan. ‘Je mist zo een flink aandeel van je potentiële klanten en daarmee je omzet of contact!’ En hij was ronduit verbijsterd dat dit zo weinig leeft bij de IT-leveranciers die de websites en online toepassingen leveren. Met de 44 jaar ervaring in de IT-wereld weet Michel waar hij over praat. ‘Je moet als IT-leveranciers daarin je klanten toch adviseren en voorlichten, wil je een duurzame relatie opbouwen?’

Maar daarnaast hecht hij ook aan het opbouwen van duurzame relaties met de klanten en samenwerkingspartners van Accessibility zelf. ‘We zijn leider in kennis en advisering op het gebied digitale toegankelijkheid. Dat willen we verder uitbouwen. We zitten bij zowel politiek als bestuur als bedrijfsleven aan tafel, en het is belangrijk dat we onze kennis blijven ontwikkelen en delen, in een duurzaam businessmodel. Én luis in de pels blijven, om zo aandacht en awareness te creëren en de wetgevende en technische ontwikkelingen te blijven sturen in de richting van een inclusieve samenleving.’

Tags:
Categorie:
Nieuws
  • Delen op Facebook
  • Delen op Twitter
  • Delen op LinkedIn

RSS feed

Wij bieden ook een RSS feed aan. Die kun je bekijken met een gratis RSS reader.