Terug naar nieuwsoverzicht

MKB maakt werk van toegankelijkheid

MKB-branches werken aan (betere) toegankelijk van hun bedrijven voor mensen met een handicap. MKB-Nederland heeft daarvoor vandaag in Utrecht het programma MKB Toegankelijk gelanceerd, dat ondernemers stimuleert en helpt om mogelijke drempels in hun bedrijf te slechten. Stichting Accessibility werkt daaraan mee.

Elaine Oldhof van Thuiswinkel en Ron Beenen van Accessibility overhandigen actieplan aan minister Hugo de Jonge van VWS (foto Rolf van Koppen)Mode en horeca, webwinkels, zelfstandige supermarkten, evenementenmakers en andere MKB-branches gaan zich vanaf vandaag inzetten om hun bedrijven (beter) toegankelijk te maken voor mensen met een handicap. Minister De Jonge van VWS heeft vandaag in Utrecht de eerste actieplannen in ontvangst genomen die brancheorganisaties in samenwerking met MKB-Nederland, VNO-NCW, Ministerie van VWS en de Alliantie VN-Verdrag Handicap hebben opgesteld. Doel van het programma is om voor eind 2019 50.000 ondernemers te stimuleren ermee aan de slag te gaan.

"Een beperking is pas echt een belemmering als bedrijven er geen rekening mee houden", zegt directeur Leendert-Jan Visser van MKB-Nederland. "Met dit programma willen we ondernemers daarvan bewust maken én hen concreet helpen hun bedrijf toegankelijker te maken. Ze hoeven daarvoor niet zelf het wiel uit te vinden. Nederland telt zo’n 2 miljoen mensen met een bepaalde handicap, dat is 15 procent van de bevolking! Zoals ook vermeld in het VN-Verdrag Handicap en de Wet gelijke behandeling, moeten zij zoveel mogelijk in staat zijn om zelfstandig aan de samenleving deel te nemen. Daar moeten en wíllen wij een bijdrage aan leveren."

Elaine Olthof van Thuiswinkel.org en Ron Beenen van Stichting Accessibility overhandigden het actieplan toegankelijkheid voor de thuiswinkelbranche aan minister Hugo de Jonge van VWS.

Mystery guests

Op landelijk niveau voorziet het programma in hulp aan brancheorganisaties om voor hun sector specifieke actieplannen op te stellen. Die behelzen gerichte voorlichting, tips en tools, best practices, checklists en trainingsmateriaal voor medewerkers. De eerste zeven Actieplannen Toegankelijkheid heeft MKB-directeur Visser vanochtend in Stadsbrasserie De Utrechter – een voorbeeldbedrijf als het gaat om toegankelijkheid – overhandigd aan minister Hugo de Jonge van VWS.
Op lokaal niveau organiseert MKB-Nederland in samenwerking met gemeenten en ondernemersverenigingen pilots in winkel- en horecagebieden, waar onder meer met behulp van mystery guests in kaart wordt gebracht waar en hoe de toegankelijkheid in alle opzichten kan worden verbeterd. De eerste pilots gaan op korte termijn van start in Haarlem, Oude IJsselstreek en Westland.
Praktische informatie voor ondernemers wordt ook gedeeld via de nieuwe website www.mkbtoegankelijk.nl.

Sleutelrol

"Wij zijn blij dat de ondernemers in het mkb zo voortvarend aan de slag gaan met inclusie", zegt Illya Soffer namens de Alliantie VN-verdrag. "Zij hebben immers een sleutelrol als het gaat om het toegankelijk maken van horeca, winkels en evenementen. Het is ontzettend belangrijk dat ze dat zoveel mogelijk samen doen met mensen met een beperking. Dan weet je tenminste zeker dat je producten en diensten ontwikkelt die echt voor iederéén passend zijn."

"Veel webshops zijn nog niet op de hoogte van dit probleem en zijn zich daarom ook nog niet bewust van de kansen van een toegankelijke website", vertelt Elaine Oldhoff, beleidsadviseur bij Thuiswinkel.org. "Wij zijn daarom zeer enthousiast dat de online retail branche digitale toegankelijkheid tot onderwerp heeft gemaakt in het ShoppingTomorrow programma. De oprichting van de expertgroep Opportunities of e-Accessibility, die zich hier uitgebreid op gaat richten, zal zeker bijdragen aan de bewustwording rond dit onderwerp." voegt Ron Beenen, programma manager van Stichting Accessibility toe.

De eerste Actieplannen Toegankelijkheid zijn van: INretail (detailhandel mode, schoenen, sport en woninginrichting); Koninklijke Horeca Nederland; Detailhandel Nederland; Vakcentrum (zelfstandige supermarkten); Thuiswinkel.org (webwinkels); Vereniging van Nederlandse Poppodia en Festivals en Vereniging van Evenementenmakers; Dibevo (dierenspeciaalzaken). De plannen zijn te vinden op de website www.mkbtoegankelijk.nl. Accessibility werkt samen met VNO-NCW en Thuiswinkel.org in het programma voor digitale inclusie van webwinkels waar Accessibility 'host' is van een expertgroep: Opportunities of e-Accessibility.

Minister De Jonge van VWS stuurt vandaag het kabinetsprogramma ‘Onbeperkt Meedoen’ naar de Tweede Kamer. De Vereniging Nederlandse Gemeenten presenteert vanmiddag een eigen plan met 25 kopgroep gemeenten, die vooroplopen bij het uitvoeren van het VN-Gehandicaptenverdrag.

Meer informatie?

Wil je meer weten over dit initiatief en hoe je als webwinkelier kunt werken aan een betere toegankelijkheid voor je bezoekers met een beperking? Neem dan contact op met Ron Beenen van Accessibility of Elaine Oldhoff van Thuiswinkel.org

  • Delen op Facebook
  • Delen op Twitter
  • Delen op LinkedIn

RSS feed

Wij bieden ook een RSS feed aan. Die kun je bekijken met een gratis RSS reader.