Terug naar nieuwsoverzicht

Veel websites nog steeds slecht toegankelijk

In juli is in ons land het VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap in werking getreden. Dit betekent dat onder meer websites toegankelijk moeten zijn voor iedereen. Maar bij veel organisaties is de online dienstverlening nog steeds niet goed te gebruiken door mensen met een visuele of andere beperking. Ruim drie miljoen mensen in ons land zijn hier nu al de dupe van. Dat blijkt uit onderzoek dat Stichting Accessibility heeft uitgevoerd in opdracht van Vereniging Bartiméus Sonneheerdt

Braille leesregelStichting Accessibility heeft honderd veelgebruikte Nederlandse websites onderzocht in zestien verschillende sectoren. Geen van de sectoren scoort gemiddeld goed. Bijna geen enkele site is goed toegankelijk te noemen; alle onderzochte websites bevatten in meer of mindere mate toegankelijkheidsproblemen. Volksvertegenwoordiging, gemeenten en rijksoverheid kwamen het best uit de test. Energiebedrijven, webwinkels en nieuwswebsites scoren het minst goed in de monitor. De sectoren openbaar vervoer, vergelijkingssites, reizen, onderwijs, verzekeraars, horeca, huisvesting, banken en pensioenfondsen scoren middelmatig.

Apps

Driekwart van de onderzochte websites hebben ook een mobiele app. Omdat veel blinde en slechtziende mensen een iPhone gebruiken, is ook de toegankelijkheid van de iOS-versie onderzocht. De resultaten varieerden van bijna volledig toegankelijk tot compleet onbruikbaar. Gemiddeld zijn de apps matig toegankelijk.

Zorgelijk

"De resultaten van dit onderzoek zijn zorgelijk," vindt Remco Meyaard van Vereniging Bartiméus Sonneheerdt. "Er leven in ons land ongeveer 3,5 miljoen mensen met een handicap, waarvan zo’n 350.000 met een visuele beperking. Zij zijn nu al de dupe. Door de digitalisering worden mensen steeds afhankelijker van het internet om te kunnen deelnemen aan onze samenleving. Maar mensen met een beperking kunnen niet aanhaken. Terwijl toegankelijke ICT-toepassingen juist deze groep geweldig kunnen helpen om zo zelfstandig mogelijk te leven. En dat terwijl in juli het VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap in werking is getreden. Daarin is onder meer vastgelegd dat iedereen gebruik moet kunnen maken van online dienstverlening, ongeacht of je een beperking hebt of niet. Maar veel organisaties zijn daar duidelijk nog niet goed op voorbereid."

Ontwerp

"Organisaties zijn zich vaak nog onvoldoende bewust van het belang van digitale toegankelijkheid voor mensen met een visuele of andere beperking," vervolgt Remco Meyaard. "Op dit moment zijn websites, apps en andere ICT-toepassingen zelden goed toegankelijk voor iedereen. Toch is de oplossing niet moeilijk, als direct bij het ontwerpen en ontwikkelen van digitale toepassingen rekening wordt gehouden met de toegankelijkheidsaspecten. Omdat veel websites en apps elke paar jaar worden vernieuwd, liggen hier kansen voor organisaties. Wij denken dan ook dat de toegankelijkheid van de online dienstverlening in ons land binnen afzienbare tijd sterk kan worden verbeterd."

Hulp vragen is soms lastig

Braille leesregel De Oogvereniging herkent de problemen. "Van de ziekenhuizen heeft maar één het stempel 'drempelvrij' ", zegt Walter van Opzeeland van de belangenorganisatie voor blinden en slechtzienden. "Dit terwijl volgens een recent onderzoek een kwart van de ziekenhuizen inmiddels patiënten online hun gegevens laat inzien. Voor mensen met een visuele beperking zijn deze e-health diensten vaak niet goed toegankelijk. Het is bijvoorbeeld niet mogelijk online een afspraak te maken of vragen te beantwoorden voor een medisch onderzoek. Hulp vragen is lastig, omdat het gaat om privacygevoelige gezondheidsinformatie. Daarom vinden wij dat alle zorgwebsites en apps in Nederland moeten voldoen aan de internationale richtlijn voor toegankelijkheid, WCAG 2.0, zodat visueel beperkten ze goed kunnen gebruiken met hun schermleessoftware." aldus Van Opzeeland.

Geen ondertiteling

Niet alleen blinden hebben last van problemen op internet. Ook doven lopen tegen problemen aan. "Vooral als een website filmpjes heeft zonder ondertiteling, is dat lastig", volgens Eva Westerhoff, adviseur bij belangenorganisatie Dovenschap. "Dat is echt een groot probleem. Binnenkort zijn er weer verkiezingen, maar hoe kun je je goed informeren als veel politieke partijen, de Tweede Kamer en nieuwssites hun video's niet ondertitelen?", aldus Westerhoff. De NOS laat in haar nieuwsbericht weten per 14 november alle video's op NOS.nl en in de apps te gaan ondertitelen. 

Toegankelijkheid in Thuiswinkel Waarborg?

In een reactie in het NPORadio1 journaal gaf Thuiswinkel.Org, de belangenvereniging voor Nederlandse webwinkels, een reactie op het rapport. Directeur Wijnand Jongen gaf aan dat toegankelijkheid een absolute noodzaak is: "Voor websites biedt het gewoon een kans. Laten we het met zijn allen gewoon aanpakken en aan de normen voldoen." Jongen pleit niet voor strafbaarstelling maar voor zelfregulering: "Wij zouden het bijvoorbeeld op kunnen nemen in onze eigen voorwaarden van onze thuiswinkel Waarborg, waar toch de meeste wegwinkels bij zijn aangesloten."

Zorgelijk

Meer informatie en downloaden van het rapport kan via het nieuwsbericht van vereniging Bartimeus Sonneheerdt.

NOS Journaal

De NOS heeft een journaalitem gemaakt over het rapport. Deze bevat (nog) geen ondertiteling. Daarom hebben we zelf tijdelijk een ondertitelde versie op Youtube gezet.

  • Delen op Facebook
  • Delen op Twitter
  • Delen op LinkedIn

RSS feed

Wij bieden ook een RSS feed aan. Die kun je bekijken met een gratis RSS reader.