Terug naar nieuwsoverzicht

Accessible Game Jam groot succes

"Ontwikkel in 24 uur een game die rekening houdt met mensen met een beperking", dat was de opdracht van de eerste Accessibility Game Jam. Op 12 en 13 juli kwamen in Utrecht 24 uur lang 20 mensen bij elkaar om in een race tegen de klok toegankelijke computerspellen te ontwikkelen.

Ontwikkelaars aan het werk op de Accessibility GameJamAccessibility organiseerde deze 'game jam' rond het thema toegankelijkheid met game developers, gamers, experts en mensen met een beperking. Doel was om games vanuit een onverwachte hoek te laten bekijken. Op beide dagen waren mensen met beperkingen aanwezig om de resultaten direct te kunnen playtesten.

We hebben Accessible Gaming specialist Ian Hamilton uit Londen overgevlogen om zijn richtlijnen voor de toegankelijkheid van games toe te lichten. Verder bestaat een game jam traditioneel uit enorme hoeveelheden pizza, chips, frisdrank, koffie en thee.

Na een korte toelichting en wat praktische voorbeelden gingen de teams op zaterdagochtend al vroeg aan de slag met het bedenken van concepten. Binnen de teams werkten storytellers, audio designers, (3D) artists en ontwikkelaars samen met de doelgroep en experts aan het bedenken van de concepten. Daarbij werd kritisch nagedacht over toegankelijkheid en de toepassingsmogelijkheden van serious games. Vooral de doelgroep 'blinden' leverde veel discussie op.

Een van de teams werkte aan een spel dat gebruik maakt van een koptelefoon die hersengolven meet. Door te ontspannen kon je een drakenboot aan een ballon hoger laten vliegen. Door met je ogen te knipperen kon je vervolgens respectievelijk kippen, geiten en prinsessen op vijandelijke draken afvuren. Het team kwam op de proppen met een flink aantal serieuze toepassingsmogelijkheden. Later dit jaar gaan we deze, samen met een testversie van het spel, voorleggen aan experts en doelgroepen.

Een ander team werkte aan een spel waarbij twee spelers samenwerken. Ze spelen twee mollen die in een mijnkarretje razendsnel naar beneden gaan een mijn in. De voorste speler moet het karretje veilig over afgronden en kapotte rails leiden, de achterste speler moet vleermuizen afhouden. Het spel is voorzien van spectaculaire muziek en audio-ondersteuning en daarmee ook geschikt voor blinden.

Een derde team werkte aan een installatie maar leverde uiteindelijk zelfs een tablet versie van een spel op. In het spel staan meerdere spelers rondom een aquarium dat op de grond wordt geprojecteerd. In dat aquarium zwemmen koffervissen die je met een straal moet raken. Ze blazen zich dan op en ontploffen als ze te groot worden. Zelfs spelers die niet actief deelnemen maar gewoon naast het veld staan hebben invloed; een sensor kan detecteren dat ze er staan en van daaruit luchtbellen versturen.

Al met al kijken we terug op een geweldig weekend. Een aantal spellen wordt de komende week nog afgemaakt zodat we er video’s van kunnen maken of ze zelfs ter download kunnen aanbieden. Meer daarover op de website game-accessibility.com. Daar vind je straks ook de testimonials van de deelnemers en de playtesters.

Het serious game accessibility project vond plaats in samenwerking met Dutch Game Garden, een broedplaats voor Nederlands gamerdeveloperstalent.

Dit initiatief is mede mogelijk gemaakt door een subsidie van de volgende fondsen:

  • Vereniging Bartiméus
  • Revalidatiefonds
  • Fonds Verstandelijk gehandicapten
  • NSGK

Kijk voor meer informatie op:

Tags:
Categorie:
Nieuws
  • Delen op Facebook
  • Delen op Twitter
  • Delen op LinkedIn

RSS feed

Wij bieden ook een RSS feed aan. Die kun je bekijken met een gratis RSS reader.