Terug naar nieuwsoverzicht

Benchmark: Digitale toegankelijkheid in de EU

Een nieuwe studie geeft een overzicht van het huidige niveau van digitale toegankelijkheid in de Europese Unie. Er is onderzoek gedaan naar de technische toegankelijkheid van het web, telecommunicatie en televisie. Daarnaast zijn de verschillende beleidsmaatregelen die in de lidstaten in kaart gebracht.

Europese vlagHet onderzoek,de Study on Assessing and Promoting E-Accessibility, is uitgevoerd in opdracht van de Europese Unie en beschrijft het huidige niveau van digitale toegankelijkheid in de EU. Het doel van deze studie was een benchmark creëren van de huidige digitale toegankelijkheid in de lidstaten. In het rapport worden de resultaten gepresenteerd gericht op het evalueren en promoten van digitale toegankelijkheid. Naast de 27 EU-landen zijn ook Noorwegen, de Verenigde Staten, Canada en Australië meegenomen in dit onderzoek.

De resultaten van deze studie laten zien dat er op het gebied van de webtoegankelijkheid in Europa nog ruimte is voor verbetering. De webtoegankelijkheid in de verschillende lidstaten varieert nog flink. Ook op het gebied van de toegankelijkheid van telecommunicatie en televisie valt er nog veel te verbeteren.

Bij webtoegankelijkheid lijkt de aanwezigheid van strenge of duidelijke wetgeving gecombineerd met officiële monitoring te correleren met het niveau van de toegankelijkheid. Dit zou kunnen pleiten voor strenge EU-wetgeving op dit gebied. Een ander opvallend resultaat is dat de focus van webtoegankelijkheid met name lijkt te liggen op blinde gebruikers en dat vooral dove gebruikers achtergesteld worden.

Een belangrijke conclusie van het rapport is dat een EU-brede, geharmoniseerde aanpak voor het meten en monitoren van webtoegankelijkheid nodig is. Stichting Accessibility werkt hier op dit moment aan in onder andere het WAI-ACT programma en het EIII-project.

  • Delen op Facebook
  • Delen op Twitter
  • Delen op LinkedIn

RSS feed

Wij bieden ook een RSS feed aan. Die kun je bekijken met een gratis RSS reader.