Terug naar nieuwsoverzicht

Bedrijven bundelen krachten voor toegankelijker internet

Om het internet voor iedereen toegankelijk te maken, bundelen zeven Nederlandse bedrijven de krachten met het project ‘Toegang voor Iedereen’. Microsoft, Rabobank, Essent, wehkamp.nl, Schiphol Group, Vodafone en communicatiebureau Hemels van der Hart willen Nederlandse organisaties bewustmaken van de noodzaak van een toegankelijk internet en hen aanzetten tot actie.

Theo Rinsema van Microsoft presenteert Verdrag van Schiphol"Het internet is er voor iedereen"

Een aantal bedrijven tekende op 6 juni 'het Verdrag van Schiphol', in het hoofdkantoor van Microsoft Nederland dat op Schiphol gevestigd is. Theo Rinsema, algemeen directeur Microsoft Nederland: "Kun je het als bedrijf nog veroorloven om een kwart van je potentiële klanten buiten te sluiten? En kun je het als overheid uitleggen dat een kwart van de burgers jouw website niet volledig kan gebruiken zoals deze bedoeld is? Wij vinden van niet. Daarom roepen we zo veel mogelijk organisaties op hun informatie toegankelijk te maken. Het internet is er voor iedereen."

Met het project 'Toegang voor Iedereen' gaat elke organisatie op haar eigen manier werken aan het toegankelijk maken van online informatie. Zo zal Schiphol Group haar website beter geschikt maken voor blinden en slechtzienden. Essent houdt vanaf nu bij elke wijziging die online wordt aangebracht, rekening met de toegankelijkheid en het online team wordt opgeleid om de noodzakelijke aanpassingen in content en design aan te brengen. Vodafone gaat mobiele apps ontwikkelen voor mensen met een beperking, patiënten en ouderen. Microsoft zal een deel van de Nederlandse websites onder handen nemen en toegankelijker maken, waaronder www.microsoft.nl/msnederland, www.microsoft.nl/werkenbijmicrosoft en www.microsoft.nl/nieuws. Wehkamp.nl gaat haar shop-proces optimaliseren voor mensen met een beperking. Daarnaast gaat Rabobank er voor zorgen dat het internetbankieren en de informatievoorziening rondom internetbankieren nog makkelijker wordt door bijvoorbeeld demo-video’s te ondertitelen.

Streven naar deelname van 25 bedrijven uit top-100

Alle organisaties die toegankelijkheid van hun website ook belangrijk vinden, hier al mee bezig zijn of dit van plan zijn te gaan doen, kunnen op www.toegangvooriedereen.nl digitaal het Verdrag van Schiphol tekenen. De doelstelling is dat na één jaar ten minste 25 bedrijven uit de top-100 van grootste Nederlandse bedrijven toegezegd hebben dat ze hun informatie toegankelijker gaan maken en daarnaast het van Schiphol digitaal ondertekenen. Daarnaast wil Microsoft dat 200 organisaties het Verdrag steunen.

Pieter Hemels, directeur van communicatiebureau Hemels van de Hart, dat het initiatief mede ontwikkeld heeft: 'Hoe logisch is het om 4 miljoen Nederlanders langs de kant te laten staan? Ze op voorhand uit te sluiten? Bij Hemels van der Hart vinden we dat niet alleen ethisch maar ook economisch volstrekt onlogisch. Participatie en (daarmee ook) commercieel resultaat, daar draait het voor onze opdrachtgevers om. Daarom willen we producten en diensten zo toegankelijk mogelijk presenteren aan de consument. Zodat iedereen de mogelijkheid krijgt mee te doen.'

Accessibility is als expertisecentrum actief bij dit proces betrokken. Zo onderzoeken wij bijvoorbeeld al enkele jaren regelmatig de website van Wehkamp.nl en zijn wij partner van de Schiphol Group als het gaat om de digitale toegankelijkheid.

Daarnaast leveren wij een belangrijk deel van de technologie die Microsoft gebruikt voor de taalniveau toetstool in haar Kleed Je Site Uit dienst. Deze vernieuwde dienst bevat trouwens ook een zeer interessante contrast analyse waarmee mogelijke contrastproblemen op websites grafisch kunnen worden weergegeven.

  • Delen op Facebook
  • Delen op Twitter
  • Delen op LinkedIn

RSS feed

Wij bieden ook een RSS feed aan. Die kun je bekijken met een gratis RSS reader.