Terug naar nieuwsoverzicht

Apps met 3D-geluid van Accessibility op de ZieZo-beurs

Stichting Accessibility demonstreert twee apps die gebruik maken van 3D-geluid op de ZieZo-beurs.  

ZieZo Beurs logoStichting Accessibility geeft tijdens de ZieZo-beurs in Houten vanaf 12 april een unieke demonstratie van een aantal nieuwe apps met 3D-geluid. De hiervoor ontwikkelde technologie vormt de basis voor een aantal nieuwe apps die later dit jaar uitkomen. De apps maken onder andere beeldentuinen en wandelen in de natuur toegankelijk voor mensen met een visuele beperking. Bezoekers van de beurs kunnen de games en toepassingen, waaraan op dit moment nog wordt gewerkt, alvast uitproberen en de makers van commentaar voorzien.

Accessibility werkt al twee jaar aan de ontwikkeling van 3D-geluid. Via een gewone stereo hoofdtelefoon kan een luisteraar precies horen of een geluid voor, naast of achter hem klinkt. Deze lokalisatie is te gebruiken in bijvoorbeeld games, wandelingen en speurtochten, maar kan ook handig zijn bij het zoeken van de goede richting in een onbekende omgeving.

Het idee van 3D-geluid is niet nieuw. Universiteiten in de hele wereld zijn al jaren bezig met onderzoek naar zogenaamd 360 graden of binauraal geluid. Er is dan ook veel theorie, maar er zijn nog geen breed beschikbare toepassingen. Stichting Accessibility heeft de afgelopen twee jaar gewerkt aan het onderzoeken en realiseren van een techniek die werkt op iedere iPhone. Op dit moment worden hiermee praktische applicaties ontwikkeld. Op de ZieZo-beurs worden twee van deze apps gedemonstreerd.

Het schietspel “Where’s my rubber ducky” is de een van de apps die op de ZieZo-beurs uit te proberen is. In deze app helpt de speler de hoofdpersoon Jack om zijn rubberen badeendje terug te vinden. Het rubberen eendje is afgepakt door zombiemonsters van een andere planeet. Aan de speler de taak de zombiemonsters te verslaan. Door goed te luisteren naar het 3D-geluid weet die waar de zombiemonsters zich bevinden. Het spel is volledig toegankelijk voor mensen die blind zijn.

De tweede app is een virtueel geleidehondje. Deze app maakt wandelen op zelf uitgezette paden in natuurgebieden toegankelijk voor blinden en slechtzienden door een innovatieve navigatiemethode op basis van 3D-geluid.

Accessibility demonstreert op de ZieZo-beurs het schietspel en het virtueel geleidehondje bij de stand van Bartiméus. Opmerkingen van gebruikers worden verwerkt in de definitieve versies van de apps.

  • Delen op Facebook
  • Delen op Twitter
  • Delen op LinkedIn

RSS feed

Wij bieden ook een RSS feed aan. Die kun je bekijken met een gratis RSS reader.