Terug naar nieuwsoverzicht

Onderzoek naar digitale toegankelijkheid van Hoger Onderwijs

Update: Het onderzoek is ondertussen uitgekomen en beschikbaar via: www.accessibility.nl/algemeen/publicaties/digitaletoegankelijkheid.

De voorlopige resultaten van het onderzoek naar de digitale toegankelijkheid van het hoger onderwijs laten geen vooruitgang zien ten opzichte van een eerder onderzoek in 2006. In vergelijking met toen is de toegankelijkheid zelfs iets afgenomen. Het lijkt erop dat ook de algehele bouwkwaliteit van de websites, studie-informatiesystemen en apps beter zou kunnen. Het onderzoek wordt op dit moment uitgevoerd door Stichting Accessibility in opdracht van SURFfoundation. Er is op alle sites een quickscan uitgevoerd en de geaggregeerde resultaten zullen straks in het onderzoek zichtbaar zijn. Eind 2010 wordt het definitieve onderzoek uitgegeven.

Websites, leeromgevingen en apps zijn goed toegankelijk te maken voor scholieren, studenten, docententen en ouders. Ook voor mensen met een functiebeperking. Bijvoorbeeld visuele, auditieve en motorische beperkingen. Maar het gaat ook bijvoorbeeld om ADHD, autisme en dyslexie.

Aangetroffen toegankelijkheidsproblemen

Veelvoorkomende problemen zijn:

  • Ontoegankelijke afbeeldingen. De afbeeldingen hebben geen alternatieve beschrijving voor bijvoorbeeld blinden. De meeste webpakketten bieden deze toevoeging standaard aan.
  • scripts zonder alternatief. Veel formulieren op de onderzochte websites werken niet als scripts uitstaan. Dat kan bijvoorbeeld als iemand een plug-in mist of uit heeft staan of als een virusscanner het script blokkeert.
  • Ontoegankelijke video. Door video te voorzien van ondertitels kunnen mensen die doof zijn ze ook begrijpen. Maar door ondertitels kunnen videobestanden ook beter geindexeerd worden in zoekmachines. Videomateriaal krijgt dan meer waarde.

De meeste problemen zijn vrij eenvoudig op te lossen als ze vanaf het begin worden meegenomen in het ontwerpproces. Video toegankelijk maken is bijvoorbeeld eenvoudig als je er bij de opname al rekening mee houdt. Voldoen aan de toegankelijkheidsrichtlijnen betekent geen achteruitgang. Zo kan bijvoorbeeld Flash gebruikt worden op een toegankelijke wijze.

Internationale richtlijnen voor toegankelijkheid

Van de onderzochte internetsites van 59 Nederlandse hogeronderwijsinstellingen voldeed geen enkele website aan alle 16 ijkpunten van het Waarmerk drempelvrij.nl . Deze zijn gelijk aan internationale toegankelijkheidsrichtlijnen voor minimale digitale toegankelijkheid.

Onderzoek bestellen

Het onderzoek zal eind dit jaar beschikbaar komen. Via de RSS feed op deze website en de nieuwsbrief laten we weten wanneer het onderzoek besteld kan worden. Hogeronderwijsinstellingen kunnen nu al een versie bestellen waarin hun eigen resultaten worden getoond en vergeleken met de andere hogeronderwijsinstellingen. Het onderzoek is voorzien van aanbevelingen.

Geen data gevonden om gerelateerde documenten mee te vergelijken.
Categorie:
Nieuws
  • Delen op Facebook
  • Delen op Twitter
  • Delen op LinkedIn

RSS feed

Wij bieden ook een RSS feed aan. Die kun je bekijken met een gratis RSS reader.