Terug naar nieuwsoverzicht

Gebruikersonderzoek maakt websites beter

Utrecht, 22 juni 2010. Stichting Accessibility en het Oogfonds lanceren een nieuwe manier om eenvoudig gebruikersonderzoek te laten uitvoeren. Er is keuze uit verschillende doelgroepen waaronder studenten, ouderen of mensen met een (visuele) beperking. Meest vernieuwend is de snelheid en schaalgrootte van het onderzoek.

Meestal wordt bij gebruikersonderzoek uitgegaan van groepen testpersonen die meerdere opdrachten uitvoeren in een speciaal testlaboratorium. Daarbij worden videobeelden en een log gemaakt en geanalyseerd. Dat levert een uitgebreide rapportage met knelpunten en aanbevelingen. Uitgebreid gebruikersonderzoek is natuurlijk goed, maar niet altijd nodig, mogelijk of betaalbaar. Gebruikersonderzoek.nl geeft bedrijven en overheden snel inzicht in de wijze waarop een bijvoorbeeld slechtziende senior bezoeker uw website ervaart en waar zich mogelijk knelpunten voordoen. Deze informatie kunt u gebruiken als input om uw website aan te passen en gebruikersvriendelijker te maken. Een voorbeeld hiervan is het vaststellen van de grensbepaler voor de benodigde invultijd van een beveiligd online formulier.

De gebruikers voeren hun opdracht thuis uit via de zogenaamde hardop-denken methode. Daarbij spreekt hij/zij al alle gedachten, verwachtingen, twijfels, ontdekkingen, enzovoorts uit. De hierbij gemaakte video wordt vervolgens door een webexpert voorzien van aanvullende informatie om de gebruikersvriendelijkheid nog verder te verbeteren. Voor overheidswebsites wordt daarbij speciaal gelet op de Webrichtlijnen en drempelvrij. Het gebruikersonderzoek is ook een prima aanvulling op expert-onderzoeken voor het Waarmerk drempelvrij.nl en de Webrichtlijnen van de Nederlandse overheid. Dankzij een subsidie van het Oogfonds zijn de kosten laag gehouden.

Uit onderzoek blijkt dat gebruikersvriendelijke websites goed zijn voor de omzet (conversie, klantenbinding, succesvolle transacties). Gebruikers kunnen laten zien waar zich eventuele knelpunten in het gebruik bevinden. Oplossen van die knelpunten kan leiden tot een hogere succesratio en tevredenheid bij klanten, maar ook tot besparing op kosten voor ontwikkeling en onderhoud van een website.

Gebruikersonderzoek.nl is mede mogelijk gemaakt door het Oogfonds (www.oogfonds.nl) en het Revalidatiefonds (www.revalidatiefonds.nl). De primaire doelstelling is het stimuleren dat er bij de (ver)bouw en verbetering van websites en webapplicaties rekening wordt gehouden met mensen met een beperking. Die worden daarmee toegankelijker voor iedereen.

Meer informatie:
www.gebruikersonderzoek.nl

Over het Oogfonds

Het Oogfonds is actief voor blinden en slechtzienden. Zij zet zich in om de leefkwaliteit van blinden en slechtzienden in Nederland te verbeteren. Zodat blinden en slechtzienden (vol)waardig kunnen meedoen in de samenleving.
Meer informatie: www.oogfonds.nl

Over het Revalidatiefonds

Het Revalidatiefonds zet zich in om de positie van mensen met een lichamelijke handicap of chronische ziekte te verbeteren en stimuleert de deelname aan het alledaagse leven! Of het nu gaat om onderwijs, werken, wonen, vrije tijd of vervoer; het Revalidatiefonds wil een samenleving zonder drempels creëren waar iedereen kan meedoen.
Meer informatie: www.revalidatiefonds.nl

Geen data gevonden om gerelateerde documenten mee te vergelijken.
Categorie:
Nieuws
  • Delen op Facebook
  • Delen op Twitter
  • Delen op LinkedIn

RSS feed

Wij bieden ook een RSS feed aan. Die kun je bekijken met een gratis RSS reader.