Terug naar nieuwsoverzicht

Digitale overheidsinformatie voor veel Nederlanders ontoegankelijk

Dinsdag 27 november is een petitie aan de Tweede Kamer aangeboden vóór de start van de begrotingsbehandeling van Binnenlandse Zaken. Hierin wordt gepleit voor een “effectrapportage voor achterblijvende groepen” bij elke nieuwe E-Overheidsmaatregel. De petitie is aangeboden door de heer Fini de Paauw, namens de Chronisch zieken- en Gehandicapten Raad Nederland, Viziris (netwerkorganisatie van mensen met een visuele handicap) en het Coördinatieorgaan Samenwerkende Ouderenorganisaties .

Uitreiking van de petitie aan Tweede Kamer

De overheid biedt steeds meer diensten digitaal aan. De bereikbaarheid van die diensten laat erg te wensen over. Uit onderzoek van de Universiteit Twente blijkt dat een derde van de Nederlanders geen toegang heeft tot de elektronische overheidsinformatie en diensten. Het gaat hierbij om Mensen met een functiebeperking, waaronder blinden en slechtzienden, maar ook om ouderen en mensen die slecht kunnen lezen.

De overheid start binnenkort het “Nationaal Urgentieprogramma E-overheid”. Dat moet overheidsdiensten meer toegankelijk maken voor burgers en bedrijven. Het ministerie van Binnenlandse Zaken speelt daarin een hoofdrol.

In de petitie worden twee voorbeelden gegeven die de problemen illustreren;
Met DigiD kunnen burgers een digitale handtekening zetten. Voor blinde studenten is bijvoorbeeld de methode van DigiD met sms-identificatie om in te kunnen loggen bij de studiefinanciering problematisch. Een betrouwbare en goedkope oplossing ligt binnen handbereik.
De overheid kiest voor open software standaarden. Een gehandicapte sollicitant was al bijna aangenomen toen bleek dat Open Office zonder muis niet te bedienen is.

Geen data gevonden om gerelateerde documenten mee te vergelijken.
Categorie:
Nieuws
  • Delen op Facebook
  • Delen op Twitter
  • Delen op LinkedIn

RSS feed

Wij bieden ook een RSS feed aan. Die kun je bekijken met een gratis RSS reader.