Terug naar nieuwsoverzicht

Gehandicapten genegeerd bij ontwikkeling leermiddelen

PERSBERICHT

Zeist, 22 januari 2007 – Ontwikkelaars van digitale leermiddelen houden zelden rekening met de toegankelijkheid daarvan voor scholieren met een functiebeperking. Deze conclusie trekt Stichting Bartiméus Accessibility uit een drietal onderzoeken naar diverse digitale leermiddelen. Van de onderzochte elektronische leeromgevingen, studie-informatiesystemen, websites en cd-roms voldeed geen enkele aan de minimale toegankelijkheidseisen. Van de onderzochte softwareprogramma’s voldeed slechts 1 procent. Aanpassingen om traditionele leermiddelen zoals studieboeken toegankelijk te maken werden door de jaren heen steeds gemakkelijker. Tegenwoordig zijn de aanpassingen van nieuwere, digitale leermiddelen echter veel lastiger, omdat zij niet mogelijk zijn zonder medewerking van de ontwikkelaars. Minister van der Hoeven van onderwijs gaf eerder aan dat diverse projecten de ontwikkelaars zouden moeten stimuleren om toegankelijke leermiddelen te bouwen, maar zichtbaar succes van deze projecten blijft vooralsnog uit. Ondanks de wet die onderscheid op grond van handicap in het beroepsonderwijs verbiedt dreigt daarmee een flinke stap terug te worden gedaan wat betreft de toegankelijkheid van het Nederlandse onderwijs voor gehandicapten.

De onderzoeken werden gedaan tussen 2004 en 2007 en bevestigen allemaal dat gehandicapten nog steeds te vaak worden vergeten. Software-programma’s voor onderwijs, waarvan er in deze periode een groot aantal werden onderzocht, bleek slechts 1% volledig toegankelijk te zijn. In 2005 werden vier cd-roms en 2 websites van veelgebruikte mixed-media leermethodes onderzocht. Geen van deze leermethodes bleek te voldoen aan de minimale internationale toegankelijkheidseisen. Ten slotte werden in 2006 59 websites en 45 studie-informatiesystemen en elektronische leeromgevingen onderzocht, waarvan er ook geen een aan de minimale eisen voldeed.

voorblad van het onderzoek Access Denied?Omslag rapport 'Meer Weten? Klik Hier!' De in 2003 ingetreden Wet Gelijke Behandeling op grond van Handicap of Chronische Ziekte stelt het verplicht dat er bij het aanbieden van beroepsonderwijs op MBO, HBO of WO niveau geen onderscheid mag worden gemaakt op grond van functiebeperking. Gehandicapte studenten moeten net als ieder ander in staat zijn onderwijs te kunnen volgen. De voordelen die nieuwe leermiddelen met zich meebrengen, bijvoorbeeld de onafhankelijkheid van tijd en locatie die internetsites bieden zijn lastig op een alternatieve manier te verwezenlijken. Deze middelen lopen dus het risico in strijd te zijn met de wet, wanneer zij worden gebruikt en er geen gelijkwaardig alternatief kan worden geboden.

Stichting Bartiméus Accessibility zal tijdens de NOT, de Nationale Onderwijstentoonstelling die van 22 tot 27 januari in de jaarbeurs in Utrecht zal worden gehouden, aandacht vragen voor dit onderwerp. Ze hoopt de aanwezige verantwoordelijken bewust te maken van de problemen, maar vooral ook de mogelijkheden die zij met hun leermiddelen kunnen bieden aan de “vergeten” groep scholieren. De hoofdboodschap is daarbij dat men beter nu de kansen kan grijpen, om toekomstige problemen te voorkomen.

Voor aanvullende informatie of vragen met betrekking tot dit bericht kunt u kijken op onze website (www.accessibility.nl) of contact opnemen met Mw. Andrea Dekker of dhr. Eric Velleman op nummer 030 6982401.

De onderzoeken zijn in de afgelopen twee jaar uitgevoerd in opdracht van de Chronisch Zieken en Gehandicapten Raad, Viziris (voorheen Federatie Slechtzienden en blindenbelang) en Bartimeus. De onderzoeken zijn mogelijk gemaakt door financiele ondersteuning van het Revalidatiefonds, het Johanna Kinderfonds, het VSB Fonds, de SNS Bank, Tam Tam en Bartimeus.

Geen data gevonden om gerelateerde documenten mee te vergelijken.
Categorie:
Nieuws
  • Delen op Facebook
  • Delen op Twitter
  • Delen op LinkedIn

RSS feed

Wij bieden ook een RSS feed aan. Die kun je bekijken met een gratis RSS reader.