Terug naar nieuwsoverzicht

SNS presenteert sprekende digipas

SNS presenteerde vandaag de sprekende digipas. Daarmee wordt online bankieren toegankelijk voor een groep van ruim 625 duizend slechtzienden en blinden. En die groep is snel aan het groeien. Al sinds begin dit jaar is bankieren en beleggen van de SNSbank voorzien van het waarmerk drempelvrij.nl. Daarmee voldoet SNS aan de voorwaarden voor toegankelijke websites. Andere banken zullen wel niet lang op zich laten wachten want de meeste banken zijn ook druk met toegankelijkheid bezig. Op dit moment worden de grootste Nederlandse banken door Accessibility onderzocht op de minimale richtlijnen voor toegankelijkheid. Nog lang niet alle sites laten ook gebruikersonderzoek uitvoeren.

De enige drempel voor echte toegankelijkheid van online bankieren was nog de digipas voor de uitwisseling van de beveiligingscodes. Deze digipas is een soort kleine rekenmachine. Om de cijfers te lezen was nog een ziend iemand nodig maar voor de nieuwe sprekende versie is dat nu niet meer nodig. Vandaag is de sprekende digipas officieel door de SNS Bank gelanceerd in een door Vincent Bijlo prachtig geleide presentatie voor de pers.

Afbeelding van sprekende SNS digipas

Het apparaat is getest en de eerste resultaten zien er goed uit. De komende maanden zal de SNS het apparaat uitgebreider gaan testen. Liefhebbers kunnen zich opgeven via de website van de bank. SNS zegt op de website: "De sprekende digipas past in het streven van SNS Bank om 'zelfredzaamheid' te bevorderen. De dienstverlening is, naast persoonlijk, ook sterk op toegankelijkheid gericht". SNS schrijft verder: "De digipas heeft extra grote knoppen en een groot display. Wanneer de gebruiker een cijfer intoetst klinkt een piep. De toets met de 5 heeft net als bij geldautomaten een extra markering, zodat gebruikers met een visuele beperking zich nog beter kunnen oriënteren. Het door de digipas berekende resultaat (‘de handtekening’) wordt in het Nederlands uitgesproken en is via een ingebouwde speaker of koptelefoon te beluisteren". De digipas is ontwikkeld samen met het Belgische bedrijf Vasco en kost de gebruikers niets.

Tom Hessels, medewerker van Accessibility en zelf blind testte de digipas voor de SNSbank en presenteerde de werking vandaag aan de pers. Hij leidt bij Accessibility een afdeling gebruikersonderzoek en voorlichting en reist regelmatig naar bedrijven en overheden af om voorlichting te geven.

Naast toegankelijkheid voor mensen met een functiebeperking en ouderen, is toegankelijkheid ook commercieel aantrekkelijk. Het scheelt namelijk kosten van onderhoud en beheer. Weliswaar kost het toegankelijk maken van een website volgens Amerikaans overheidsonderzoek tussen de 3 en 5 procent extra bij de bouw, maar het levert meestal ook betere zoekresultaten op, de site werkt beter in andere browsers en platformen en zelfs op pda en mobiele telefoon.

Meer informatie:

- Informatie op nu.nl
- opgave via SNSbank site voor testteam
- Meer informatie over gebruikersonderzoek en toetsen van toegankelijkheid
- Toets nu zelf snel je eigen site op toegankelijkheid met een van onze tools

Of als je webbouwer bent, geef je gewoon op voor onze cursussen over toegankelijk websites bouwen. Hiermee kunnen de veel bouwers van websites een boel tijd en moeite besparen.

Gerelateerd

Tags:
Categorie:
Nieuws
  • Delen op Facebook
  • Delen op Twitter
  • Delen op LinkedIn

RSS feed

Wij bieden ook een RSS feed aan. Die kun je bekijken met een gratis RSS reader.